tag:blogger.com,1999:blog-8309350292395805971.post7940091918875239931..comments2024-02-07T09:20:18.540+01:00Comments on Minamoderatakarameller: Låt skolkandet ingå i betyget uppförande och ordning i stället...Mary X Jensenhttp://www.blogger.com/profile/09611971428303073966noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-8309350292395805971.post-11176759691664383792008-09-12T00:51:00.000+02:002008-09-12T00:51:00.000+02:00Ja, du GEnström jag är glad att jag gick nästan 10...Ja, du GEnström jag är glad att jag gick nästan 10 år före dig (även det i en skola som ansågs flummig och inte ge kunskap). <BR/><BR/>Där var det kunskap man försökte mäta. Inte brydde de sig speciellt mycket om man var där eller inte bara man gick på skrivningar och lämnade i uppgifter i tid. Visst skulle kanske någon 4:a kunnat ha varit en 5:a om jag varit där och uppträtt trevligt - men det är tveksamt. För att inte tala om hur mycket tid jag skulle förslösat på totalt meningslöst lyssnande.<BR/><BR/>Tror knappast att skolkets ev uppenbarelse på teminsbetyg skulle ha påverkat mig. Det som ev skulle kunnat ha gjort det var om det stod på slutbetyget och skulle räknas in vid ansökan till högre studier. Men redan på grundskolan visste väl alla att terminsbetyg var något totalt meningslöst, det var slutbetyget som räknades. (Det var därför vi i god tid fick veta det för att kunna "hoppa av")<BR/><BR/>Skolpolitiker får ta och börja tala klarspråk. Ska vi ha en skola som i första hand är kunskapsinriktad - då är skolk samt ordning och uppförande (så länge det inte stör andra) inte relevant att diskutera/betygsätta. Ska vi ha en skola som fostrar elever till ordningssamma medborgare - ja,då är det och en hel del annat intressant.<BR/><BR/>/NattkattaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8309350292395805971.post-61167810004419824102008-09-11T18:33:00.000+02:002008-09-11T18:33:00.000+02:00"Betyg i uppförande och ordning som det var förr?"..."Betyg i uppförande och ordning som det var förr?" <BR/><BR/>Ja då är det nog många andra saker som måste bli som förr först. Min moster är teckningslärare, det är hon för 216 elever.. Go figure. Möjligtvis att hon kan peka ut värsta rötäggen, kanske också ett par tre av de starkast lysande stjärnorna, resten blir lotteri. <BR/><BR/>Gräver jag i minnet och tittar på mina drygt 25 år gamla betyg, så ser jag en korrelation till hur bra lärarna var. Rötäggen till lärare, fick jag ettor av, de goda lärarna fick jag fyror och femmor av (inga tvåor och treor alls). I mitt fall skulle nog ett ordningsbetyg mest ha speglat lärarens kvaliteer, jag hade dock fått ett högre snitt om de dåliga lärarna hade mäktat med att skilja på kunskap och hur trivsam de upplevede mig (obs. ordvalet "trivsam"), för på proven låg jag alltid över medel, även i de ämnen som jag fick ettor i. Jag var nämligen en sån där som ifrågasatte och klädde av dålig pedagogik och retorik, uppfostrad som jag är av en lärare... <BR/><BR/>- GEnström.Anonymousnoreply@blogger.com