måndag 19 januari 2009

När modern teknik är som bäst...

Det var debatt med Publicistklubben i kväll. Handlade om Liza Marklunds bok. Många aspekter måste man säga. Det handlar om vad som är sant, det handlar om hur synd det är om inblandade, det handlar om hur man marknadsfört det hela, det handlar om drev, det handlar om bloggars inblandning... osv osv

Men det jag tyckte var intressant var att delta i debatten på avstånd via twitter och via bambuser. Man måste kanske vara lite intresserad av fenomenet för att tycka att det är spännande. Men bambuser sände debatten och där kunde man också chatta. Jag missade tyvärr att man måste logga in annars hade jag förstås lagt mig i där också, för det sades onekligen ett och annat. Men ganska rörigt, just på den chatten alltså. Mymlan var dock med och hon skriver säkert om detta senare. Titta in hos henne.

Vi som twittrar och kvittrar drog igång en egen kvitterkanal och förde samtalet där. Magnus Ljungkvist (känd s-bloggare bl.a) och S ett par till var på plats, vi andra satt på olika ställen uppkopplade och så drog vi igång... Kul experiment. Verkligen.

Det intressanta på twittret var att där var vi helt omodererade och det bara rullade på av sig självt. När tekniken blir bättre kommer detta att bli riktigt intressant. Just interaktiviteten är extra spännande. Nya infall och vinklar från olika personer hela tiden, man har olika kunskap och interaktiviteten är påfallande. Man kan väl tänka sig att använda detta till grupparbeten exempelvis, där olika grupper kan gå in och både ställa frågor och ge svar till varandra. Dokumentationen och vad som sägs blir nedskrivet direkt. Att man bara kan använda 140 tecken gör det hela extra utmanande förstås. Inga romaner här inte. Kort och koncist.


(SvD) - här kan ni läsa mer om PK-debatten och se sändningen i efterskott. DN har också skrivit om det hela och fler lär väl komma. Här är en till som gillade att sitta hemma och kolla på debatten, innehåller även synpunkter på densamma.



Om Twitter

Mymlan har gjort en utmärkt sammanställning. Mikrobloggning för dummies, ger bra bild. (Tack!)

Här kan ni läsa lite om hur man använder Twitter. Testa på bara.

- lite kul om hur besatt man kan bli. Det är nästan sant.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mary,
Jag tycker du har en mycket intressant blog! Jag tittar in då och då. Jobbar du med IT? Detta du skrev om idag skulle jag också vilja vara med på - följa debatten i intressanta frågor - kanske lägga sig i ...
Ha de bra!
Birgitta

Nedslag sa...

Ska kolla debatten men jag tycker fortfarande aspekten Personnamnsintrång och namnlagen ska beröras i ett sådant sammanhang.

Kan inte yttra mig förrän jag sett kalaset men det blir säkert intressant.