måndag 27 april 2009

Så var det där med Riksdagen då...

Som bekant har jag haft lite planer på att kandidera till Riksdagen vid nästa val. Problemet är att jag inte riktigt vet hur det ska gå till. Men jag är en dam i min bästa ålder, ungarna är stora, jag är erfaren efter ett riktigt hyfsat och spännande yrkesliv. Har varit i IT-branschen sedan 1982, både bevakat den som journalist och publicist på tidningarna Datornytt och Datakonsulten (den första en av de tidigaste tidningarna om datorbranschen i Sverige, den andra min egen tidining som jag startade ihop med en kollega) och dessutom arbetat i branschen på företag som Microsoft, Digital Equipment och inte minst på svenska programvaruföretaget Hogia där jag fick lära mig ledarskap på bredden och längden av ingen mindre en Bert-Inge Hogsved.

Bra akademisk utbildning i grunden. Beteendevetenskapliga kunskaper behövs i IT-branschen och i politiken också. Människa-maskinaspekten tas för dåligt tillvara, den handlar oftast om ergonomi eller något annat tekniskt. Jag är ute efter hjärnan - hur påverkas vi av alla dessa maskiner vi har runt omkring oss. Hur ser IT och människans samvaro ut egentligen och vad betyder det i sin tur för samhället. Ur en kvalitativ synvinkel alltså.

Med den erfarenheten borde man vara given. Kan man tycka. Lite naivt så där... Jag skojade till det hela genom att lägga upp ett liten frågeformulär här på min blogg. Den är inte särskilt klyftigt upplagd och kanske var den inte heller riktigt på allvar, mer ett utslag av min typ av humor kanske. Ni får tänka själva lite här faktiskt, men så här blev resultatet, 305 röster. Inte så mycket med tanke på hur många som ändå läser den här bloggen. Kanske att jag borde rikta in mig i en annan låda?

Jag stöttar dig helhjärtat 104 (34%)

Detta är solklart svar - tack så mycket...

Självklart - jag kryssar 25 (8%)

Hänger ju ihop med ovanstående fråga, tackar igen.

Varför då 79 (25%)

Här börjar det tilta till sig en aning alltså. Vad menade jag själv först och främst, ja säg det ni. Jo jag vet. Jag vill vara med och påverka.

Nej gör inte det 97 (31%)

Riktigt knepiga frågan alltså, vem har svarat egentligen? Frågan ger inte direkt någon ledning, det kan vara vem som helst och utifrån vilken aspekt som helst dessutom. Är det mina fiender? Har jag såna i så fall? Eller är det de som känner sig hotade och helst inte vill se mig på barrikaderna, utan tycker att det är fullt nog med mitt bloggande. Eller de som tycker att jag är helt kass och borde söka jobb i någon annan bransch? Jag förstår inte riktigt varför jag formulerade den här frågan. Som mitt barnbarn sa - det var ett himla tjatande om hur kul allting ska vara, det är väl inte så mycket som är kul egentligen, jag förstår inte varför det finns ett ord som heter kul överhuvudtaget. Jag skulle kunna byta ut ordet kul mot något annat här förstås. Dessutom så är det oroväckande många som tycker att jag ska låta bli, eller hur?

Med andra ord - denna lilla undersökning gav mig inte särskilt mycket mer kött på benen än jag hade tidigare. Jag får väl se tiden an helt enkelt och kanske formulera om mina mål. Riksdagen känns inte nåbart för tillfället. Dessutom har vi redan här i kommunen en riksdagsledamot som dessutom är utsedd till moderaternas IT-taleskvinna. Därutöver har föreningsstyrelsen gått ut och talat om att föreningen stöttar en tredje person. Hur nu det gått till om man ser till stadgar och nomineringsregler och liknande.? Nåväl - chanserna minskade radikalt här...

Men jag är luttrad och kör på, möjligen att jag tar en annan väg... I botten finns det politiska intresset och det är grundat, men vad man ska göra av det sen är annan sak.

Jo då, här finns självdistans...

Uppdatering: Den som frågar får svar så är det ju så nu uppdaterar vi här ;-).

Så här går det till att kandidera "Styrelsen kallar till föreningsmöte där samtliga medlemmar har möjlighet att nominera en eller flera kandidater till riksdag, landsting och kommun. Därefter sammanställer styrelsen en lista med nominerade till länsförbundets nomineringskommitté när det gäller riksdagsledamöter, landstingsledamöter. För kandiderande till kommunen lämnas de förslagen till nomineringskommittén i xx kommun"

Då vet alla hur det går till och det är bara att sätta igång och jobba för sina kryss till riksdagen då. Nu blir det lite krisigt här - hur man ska få fatt på personer som vill nominera en? Undrar hur det är tänkt att man ska få presentera sig? Om det nu är det man ska göra alltså, kandidera till riksdagen, det kanske finns andra alternativ att påverka? Ge mig mera och låt diskussionen fortgå. Detta är intressant och viktigt. Moderaterna kommer att behöva många nya kandidater till olika poster framöver när vi vinner valet 2010.

14 kommentarer:

Hans J sa...

Jaha, "Hogia"...

Så satt ytterligare en pusselbit på plats. Ja dom där programmen hackade man alltså då i början av 80-talet upp i små, små bitar, men det är ju en annan historia...

Om du kommer in riksdagen så är sannolikheten stor att hela det där partiet får sig ett lyft. Bara du inte slår ut Karl Sigfrid (hemska tanke).

Jag ger mig den på att det idag till och med finns någon analfabet i riksdagsgruppen. Men om du lovar att följa din egen övertygelse och inte vika ned dig för någon partistrategi så blir det ju toppen!

Mary X Jensen sa...

Hans har du jobbat på Hogia? Då känner du min man Ragnar för han var en av de först anställda där ;-).

Tack för övrigt, det var gulligt sagt. Men det blir nog inget av det där, processen är för trögrörlig.

Karl Sigfrid kryssar jag!!! Självklart.

berinder sa...

Om jag skulle rösta Blått öht skulle du vara given att få min röst, det finns få på den blåa sidan jag hyser sådan respekt för.

Nu är ju jag dock lila med en röd underton, så mitt stöd kan du inte räkna med i vilket fall... Men till alla som inte kan tänka sig rösta på en piratpartist och är blå skulle jag rekommendera dig!

Ville bara säga det...

Hans J sa...

Jag har inte arbetat där .. Bara "hackat" deras produkter (fniss-rodnar). Man började ju på 70-talet med bus... Det där med Ragnar var en av poletterna som ramlade ned...

Kom igen nu - Slå dig fram!
Det vore ju ett lyft för hela partiet! De borde välkomna ett sådant initiativ med öppna armar.

Michaela Fletcher Sjöman sa...

Styrelsen har i dagslgäget inte officiellt framfört några kandidater. Lämpligt och brukligt är att den som suttit i riksdagen och utfört ett gott arbete och vill sitta kvar är att styrelsen när tiden är inne uttalar sitt stöd. MEN jag reserverar mig eftersom syrelsen formellt inte har uttalat sig.

Mary X Jensen sa...

Hur går nominering till egentligen? Frågar man inte ALLA intresserade först och sen låter föreningens mdlemamr avgöra? Styrelsen kan väl inte själva avgöra en sådan sak? Det du skrivit på din blogg låter inte som en reservation direkt. Du är ju ordförande i föreningen ändå?

"Det ä en glädje för oss i Österåker att kunna stötta och arbeta för att få in Johnny till riksdagen.
Johnny sitter även som ledamot i styrelsen för moderaterna i Österåker vilket vi ser som en tillgång för Österåkersmoderaterna. Johnny kommer att föra en personavalskampanj och i hans bok Från Visby till Vita Huset kan du läsa varför Johnny väljer att kandidera för moderatenrna. Johhny har hittills varit med på de flesta gruppmötena och varit engagerad i kommunfrågor såväl som nationnella frågor. Johnny är författare och debattör och har nyss kommit ut med boken Sköna Europa tilsammans med chefekonomen på Svenskt Näringsliv, Stefan Fölster. Den 12 maj kl. 18:00 får vi nöjet att lyssna till dessa två och EU-parlamentarikern Gunnar Hökmark. Läs mer om Eventet här.
Stort lycka till önskar jag honom"

Jag blev lite paff när jag läste det där, för i första hand så tänkte jag på Eliza som redan sitetr i Riksdagen och sen på att jag framfört att jag funderar på att kandidera. Då blev det lite snopet där...

Uffe sa...

Helt klart skulle du vara en tillgång för Moderaterna (eller vilket parti som helst). Men personvalen är idag rätt värdelösa, så länge de valda alltid följer partilinjen. Med en partiledare som tycker det är viktigare att "hålla ihop regeringen" än att ta rätt beslut eller erkänna och korrigera dåliga beslut har det ingen praktisk betydelse vem man har kryssat.

Mary X Jensen sa...

Jag vill poängtera att jag inte har något emot någon, men däremot undrar jag förstås hur processen går till? Men någon vet säkert så attv i kan få klarhet i det här.

Jerker Montelius sa...

Hade du styrt moderaterna så hade jag fortfarande varit moderat. Om jag hade röstat moderat hade valet mellan dig och Karl Sigfrid varit svårt. Nu blir det Piratpartiet för att de faktiskt driver de frågor som du argumenterar för. Kan du inte kandidera för PP till riksdagen? :-)

Mary X Jensen sa...

Kul med positiva uttalanden här. Jag blir kvar som moderat,d et är grundat. Inte har jag något emot statsministern heller.

Och Michaela du ska se det här som en öppen diskussion bara, så att vi kan få reda på hur det egentligen ska fungera när man kandiderar till Riksdagen, det kan vara bra att veta för oss alla.

Dennis Nilsson sa...

Jag skulle kunna tänka mig rösta på dig som person, och inte som förträdare för någon av riksdagspartierna.

Ifall du skall komma någonvart inom (m) så kommer du mer eller mindre bli tvungen att tinga med dina värderingar. Det märks redan på hur du uttrycker dig här i bloggen.

Har tidigare alltid röstat borgerligt, antingen (m) eller (fp), men nu är det slut med det. De står inte längre för vad de säger sig står för.

Jag är hemskt besviken på dem.

Jag kommer därför att rösta på Piratpartiet.

Mary X Jensen sa...

Dennis tack, vad gulliga ni är allihopa.

Jag inser att man ibland måste kompromissa men att jag gör det härpå bloggen stämmer inte alls. Däremot har det funnits många andra frågor som också poppat upp.

Just det kan vara en anledning till att man inte ska kandidera - jag håller på och söker mig fram. Samtidigt ör det viktigt med en politisk röst och mod att ta en sväng med de som tycker annorlunda än vad jag själv gör.

Jag vill heller inte stå i vägen för de andra kandidaterna om jag nu inte blir framröstad förstås. Här i kommunen finns det i alla fall två intressenter till som är kända hittills, det kan komma fler. Det är långt till valet och vem vet hur världsbilden ser ut då

Anonym sa...

Hogia? Har du lärt dig av B-I-H? Nä, då får du inte min röst. Jag röstar hellre på någon med empati

Mary X Jensen sa...

Anonym - jag har empati. Mycket empati!!!