torsdag 13 augusti 2009

Blondinbella offer för matematikundervisningen...

Vi läser med visst vemod att många ungdomar inte klarar matematiken i skolan. Blondinbella verkar bestämt vara en av dem. Det visar sig att hennes framgångsrika blogg, i alla fall om man läser bokslutet inte alls är så vinstgivande som hon gjort gällande. Av de stora summor hon talat om verkade inte bli så mycket kvar. Vad som är vad vet man förstås inte. Men enligt hennes pappa har hon flera inkomster. Vad vet man?

Nu ska hon i alla fall bli jurist och det kanske passar bra för som en av mina lärare i ämnet sa: "För oss som inte är så duktiga i matte blir valet antingen jurist eller journalist." Kanske att han grovt generaliserar. Men ibland kan man undra.

Det finns de som tjänar pengar på sin blogg, en av dem är Tommy K Johansson som beskriver hur han gör här. Själv har jag aldrig tjänat några pengar på min blogg, försökte ett tag men när jag fick annonser om bröstförstoring mitt i mina seriösa inlägg om politiska spörsmål så lade jag ner den ambitionen.

Nåväl - rätt ska var rätt och på Karins uppmaning kollar jag in Blondinbellas egen blogg där hon kommenterar saken. Nåväl... Jag gillar iofs. Blondinbella.


(Expressen)

6 kommentarer:

Karin sa...

Jag måste säga att jag blir besviken när du har Aftonbladet som främsta källa. Rättvisare vore att titta på "Blondinbellas" egna blogg: http://blondinbella.se/svar-till-dagens-media-och-aftonbladet/

Mary X Jensen sa...

jag återkommer Karin...

Hanna Wagenius sa...

Det där med att man inte behöver kunna matte som jurist får visst alla höra, och sedan blir de chockade när man måste räkna ut bodelningar och sådant under familjerätten.. Så helt och hållet stämmer det inte ;-)

Mary X Jensen sa...

Hanna - jag vet. Det är ett klassiskt uttalande och nog mer ett sätt att uttrycka avståndet mellan natur- och samhällsvetare,

David sa...

Är inte hennes blogg börsnoterad?

Ju större omsättning hon hävdar ju större avkastning på aktierna?

Jerker Montelius sa...

Att som företagare i Sverige redovisa låg vinst till skatteverket tyder inte på dåliga matematikkunskaper.