måndag 22 mars 2010

I väntan på nya arbetsförmedlingen...

Reklam är intressant och det är inte utan att man undrar över hur stor härmningseffekten egentligen är. Vi ser det vi ser och reflekterar kanske inte alltid hur det blir.

Under en period så visades det älgar i vart och vartannat reklaminslag. Billinge ost med Bertinge kommer väl alla ihåg. Så var det intressant med små följetänger. Kärlekshistorier - Volvo, Kaffe mm. Kom fram och sägerstilen med Svensk Fastighetsförmedling och Coop. På jobbet med ICA (underbara) och familjen med Telia. För att inte tala om alla hårschampon och smink. Alltid någon slags ny kemisk beteckning som är oklar om de finns på riktigt. Det upprepar sig hela tiden. Samma sak gång på gång.

Senaste veckan har det handlat om logotyper. Alliansens senaste var ett exempel vilket blev en ganska kul historia. Den lär man inte glömma i första taget. Tror att vi blev kära i den rent av. Den gick ingen förbi. Bra jobbat.

Det senaste nu är dock FK som skriver nya på samma sätt som moderaterna har gjort över sin logga. Man behöver inte vara handstilsforskare för att se att det inte är skrivet av samma person. Dels sitter inte n och y hospkrivet i båda och a är aningens kantigt i den ena och runt i det andra. Men för övrigt - hur tänkte man på försäkringskassan? Vad kostade Garbergs? Det är skattemedelsslöseri det.

(S)-gänget är upprört och kallar det regeringspartiets produktplaceringar. Que? Det kanske är jag som är dum? Vem vet. Lite svårt att tro att moderaterna lägger sig i detaljerna kring försäkringskassans logotype dock.

Förresten slår det mig att reklamfilmerna som nu går på TV från Försäkringskassan och Telia är snarlika de också. Kolla in dem på Youtube. Båda är snabba sekvenser, alla ritar på väggen...

Må vara lite gammalmodig kanske, men för mig så bör reklam skilja saker och ting åt. Men som sgat det kan ju vara fel. För visso är igenkänningen viktig men särskiljningen likaså. Annars kan allt var som BlåVitt var på 70-talet.  Låt oss slippa det AF. Snälla.





Aftonbladet

4 kommentarer:

Johan Westerholm sa...

Mary

Du har rätt i sak, men det blev helt fel i timing.... medielogiken funkar inte så som ditt parti vill. Nästa gång kanske det dock är jag som sitter och grimaserar.

Men kul med Blåvitt, ska sägas att min första bil var en vit bubbla som vi lät lackera en blå skylt på varje dörr med ordet "bil".

Kul grej, dom flesta garvade åt det utom de konsumanställda.....

mvh

Johan

Björn Fridén sa...

http://www.youtube.com/watch?v=s27Oq5ot0ZI

Magnus Carlbring sa...

blåvitt var den snyggaste svenska designen under 1900-talet: samtidens bjärta överflödsestetik med dästa femtiotalsreminiscenser är hopplöst unken i jämförelse

kallar man något "nytt" är det genast gammalt

det ihåliga syns lika lite och lika tydligt som kejsarens nya kläder

det enkla är alltid det geniala och går aldrig att imitera

embryo: blåvit text

Unknown sa...

Garbergs anal-logga var vidrig, men Garbergs logga för Försäkringskassan är däremot mycket passande. Precis som för Nya Moderaterna, så fungerar här ordet Nya som en markör som visar att egentligen har inget alls förändrats, varken hos Moderaterna eller hos Försäkringskassan. Det här genomskådar naturligtvis alla efter att ha utsatts för samma typ av taffliga reklamtricks i över 30 år.