tisdag 2 november 2010

Systembolagets monopol och motboken...

Avskaffa systembolagets monopol är det många som tycker. Bland annat jag själv. Det vore bra att kunna köpa en flaska vin på ICA samtidigt som man handlade middagen. Detta utan att ta hänsyn till alla dem som det inte skulle vara bra för. Tar man dem med i åtanken så är det naturligtvis bekymmersamt med alkohol överhuvudtaget. Det är kluvet det här och inte självklart på något sätt. Beroende på vilket perspektiv jag tar tycker jag olika faktiskt.
.
Ser man ur statens synvinkel så handlar det väl mest om ekonomi. Ty den som vill dricka och inte kan avstå gör det ändå, det går alltid att få tag på alkohol om man vill ha. Men man kan faktiskt köpa alkohol på typ ICA i många andra länder och vi kanske borde fundera lite över varför vi inte kan göra det här.

Sofia Arkelsten har tidigare motionerat för att avskaffa systembolagsmonopolet , men måste i sin roll som partisekreterare backa på den åsikten. Det är väl inte så vare sig uppseendeväckande eller konstigt tycker jag. Så att tidningarna rubricerar det hela med att gå emot regeringen är nog väl magstarkt. Det är int enödvändigt att vinna varenda fråga däremot är det viktigt att få uttrycka den och man kan ändra sig. Det kan jag också.

Men låt mig få bjuda på lite bilder på motboken i en artikel jag skrev den 23 december 2008. Det är ganska kul och ger en bild av hur det var förr. Ibland är det skoj med historia.

Så var det med spriten förr - före IT...


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

Esse sa...

All forskning i ämnet visar att det främst är två saker som direkt inverkar på alkoholkonsumtionen i ett samhälle och det är pris och tillgänglighet.

Med tanke på att alkoholmissbruk och dess kringverkningar kostar samhället tiotals miljarder varje år så är det definitivt inte någon bra idé att göra alkohol mer tillgängligt eller billigare.

Detta är det samhällsekonomiska argumentet, den sociala hänsynen med familjetragedier, alkoholrelaterad brottslighet etc lämnar jag därhän.

Finnarna har nyligen skärpt sin alkoholpolitik kraftigt efter att 2004 sänkt priser och ökat tillgängligheten för att komma tillrätta med en ökande spritsmuggling från Baltstaterna.

Resultatet blev en påfallande och omgående ökning av den alkoholrelaterade brottsligheten ex grova rattfyllor upp med ca 25%, misshandelsfall 20% samt att dödsfall pga alkoholrelaterade orsaker rusade upp i toppen på statistiken för både män och kvinnor under 50 år.

Samtidigt så minskade inte smugglingen i någon större omfattning, finnarna fastslog att man nu både handlade på båtarna till Tallin och handlade billig sprit hemmavid.

Lär av finnarna, själv så har jag inte lust att avsätta ännu mer skattemedel från min lön till vården och rättsväsendet bara för att medelsvensson säger sig sakna billigt rödvin i hyllorna på ICA.

Monika Ringborg sa...

Vi kan ha dyrt rödvin på hyllorna på ICA...

Nåväl, skämt åsido (fast med lite allvarlig underton med tanke på den fördom som ligger i billigt rödvin på ICA)

En fråga i sammanhanget är om konsumtionen har ökat på grund av att man på många ställen byggt om så man kan handla själv vad man vill ha och längre inte behöver stå i köer med lappar. Det blir tillgängligare då! Jag orkade t.ex. inte stå i kö för en flaska vin om det var 100 före mig. Men om jag verkligen skall köpa, ja då kan jag lättare gå in nu. Men jag har inga problem, dricker nästan aldrig, så om det blir tillgängligare för mig gör inget.

Vems alkoholkonsumtion ökar om man kan köpa vin på ICA. Den som gör som jag eller den det blir skadligt för. Det kan också vara intressant att utreda.

En annan fråga är om det var det sänkta priset eller tillgängligheten i Finland som bidrog till ökningen. Kanske det inte är så klyftigt att införa på samma gång.

Undersökningar som presenteras endast med ökning i procent kan verka trovärdiga, men man behöver granska dem rejält. Sen behöver alla reformer, förändringar mm. sätta sig. Vid övergångar kan det helt klart öka.

I vilket fall, har Sverige en osedvanlig komplicerad relation till alkohol.

Mary X Jensen sa...

Monika - jag orkar inte heller stå i kö så konsumtionen för min del är helt avhängig av köerna.

Man kan verkligen fundera över svenskens relation till alkohol. Jag har ingen lösning.