söndag 9 mars 2014

Hade ett mål med min blogg...

Om Bloggen MMK


Jag har skrivit 5894 inlägg sedan jag startade här. I huvudsak i egenskap av någon form av anhängare till moderata samlingspartiet. Det har varit både populärt och inte. Mitt tilltag att vara självständig har givit mig mer uppmärksamhet än många har uppskattat så det har blivit trångt om utrymmet. Jag hade en tråd kvar till partiet där jag kände mig hemma och det var på medialistan. Nu har den skurits av genom att man "bara har de som bevakar valet på den", inga bloggare. Det förändrar naturligtvis en del av min inställning till det jobb jag har lagt ner och lägger ner för moderata samlingspartiet. Man får tänka på sig själv också. Det tänker jag göra nu. Det blir frispråkigare här från och med nu... Moderat har som sagt många betydelser.

****************
Jag valde namnet MinaModerataKarameller - MMK för att jag tyckte att ger en bra bredd och möjlighet att vända på frågeställningar på olika sätt.

En karamell kan vara söt, sur, salt, hård, mjuk, seg, färgglad, syrlig, sockerfri, kladdig - ja en karamell är överraskande på många sätt. Och alla tycker inte om alla sorter.

Mina karameller är väldigt mångsidiga, och framför allt vardagsnära. Tanken är inte att vara politisk expert och bjuda på djupa analyser, istället handlar det om vardagstankar kring politiska spörsmål. Jag gillar att ta tankar en meter längre, bortom det som syns direkt. Gärna på tvärsen och så gillar jag att retas lite, med alla och envar ;-). Jag är beteendevetare i grunden och funderar väldigt mycket på de frågorna. Hur fungerar människor ihop?

Egentligen borde kanske den här bloggen heta JAG TYCKER... och det helt osorterat och inte alltid medhållande med partilinjen. Men alltid med engagemang.

Det bör påpekas att det här är min egen godispåse och att jag inte representerar moderaterna på annat sätt i detta forum än att jag aktivt delar och arbetar för moderaternas värderingar och utgångspunkten är mitt sätt att vara moderat.

Publicering görs med journalistiskt syfte i enlighet med SFS 1998:204


Att vara moderat
personligen känner jag igen mig i alla dessa beskrivningar nedan, utom möjligen det där med material i en kärnreaktor då, men man vet aldrig vart utvecklingen tar vägen...


moderat

1 måttfull, skälig
2 som rör moderata samlingspartiet; konservativ
3 medlem el. anhängare av moderata samlingspartiet, svenskt konservativt partimoderationmåtta, sansmoderato (ital., mus), måttligt tempomoderator

1 material i en kärnreaktor som bromsar snabba neutroner
2 ordförande vid paneldebatter o.d

(Bonniers Svenska Ordbok, 1994)


#Blogg100


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer:

anybody sa...

Jag hade också ett mål med min blogg .. att få kontakt med dem som räknade med mig för att bli "folkvalda".

Tyvärr så upptäckte jag att politiken och dess företrädare arbetar i ett slutet rum där väljaren inte har tillträde och nu har det tydligen krympt så till den milda grad att inte ens de som är förutsättningen för att partiets budskap förmedlas till "folket" får plats??

Aldrig har jag känt mig så liten, värdelös, ointressant och förödmjukad som när jag började kommentera och ställa frågor hos de politiska bloggarna och möttes av total tystnad.

Däremot så upptäckte jag att jag inte var ensam, vi är tvärtom väldigt många med samma erfarenhet.

Men det känns ju lite konstigt att se att även de som var stora då, nu drabbas av samma bemötande från sin egen uppdragsgivare???

Ann-Cathrin Larsson sa...

Medan jag sitter och funderar över ditt inlägg Mary så kommer en kommentar från en annan av mina stora favoriter på bloggsidan, Anybody.
Hon skriver i samma anda som du och det gör mig otroligt ledsen att sådana som är kloka och nära sina läsare, ska formulera tankar som dessa.
Som du vet så delar vi många upplevelser i politiken du och jag och jag kommer också att bli mer frispråkig i min blogg då jag inte har några kvar att vara lojala mot.
Men först ska jag luncha med en från partikansliet som vill höra min story först. En som tycker det är sorgligt med kritiken och det dåliga stöd jag har fått. Alltid något.
Kram på sig

Mary X Jensen sa...

Ja visst är det konstigt. allting förändras. Men man kan också fundera över hur partierna har råd med att skuffa bort de som är engagerade och kan göra en del nytta.

Du - grattis på födelsedagen som väl var igår? Någon viskade i mitt öra.

Livet går vidare... NU väntr trädgårdstid. Härligt tycker jag.

Mary X Jensen sa...

Lycka till Ann-Chatrin...

Jerker Montelius sa...

Bra. Jag gillade den här bloggen bäst när du just var frispråkig i FRA debatten.

Anonym sa...

Finfint. Ös på bara. Eller mjuka fram försiktigt. Bestäm själv. Bry dig inte om hur andra vill ha nätet.

Att ordet moderat inte behöver betyda något parti låter som ett plus i min bok.(Och plockade du bort ordet helt eller formellt ändrade dess betydelse så blev du svårare att avfärda, men det skulle vi ju inte bry oss om skrev jag i meningen ovanför;).

Mary X Jensen sa...

Jag är mest förnärmad över att jag inte betraktas som någon som bevakar politiken och valet.

Kommer att ta sin tid att komma över detta efter nästan 6000 inlägg om saken! Särskilt från det parti jag varit så lojal emot.