måndag 30 juli 2007

Kaniner i hela stan...

Är det annat än djurplågeri att tillåta kaninerna att springa fritt i Stockholm stad? Så det vore väl bra om de kunde skjutas bort även av den anledningen. Uppenbarligen ställer de till mer skada än nytta. Äter upp planteringar och växter för 100.000-tals kronor.

Det finns också fler kolonier av kaniner på olika ställen i Stockholm på grund av att människor släpar runt dem, så de förökar sig lite varstans. Jag minns mitt första möte med kaniner i massor på Kungsholmen, det som förvånade mig då var att det där fanns flera stora högar med äpplen uthällda på kaninkullen och jag förstod att de matades för att vara kvar. Jag minns berättelser om damerna på Skanska som matade fåglar på fönsterblecket på både tredje och fjärde våningen. Det tyckte också råttorna var bra och de klättrade glatt utmed husväggarna där. Alla var inte förtjusta. Men att få damerna att sluta att mata fåglarna var stört omöjligt.

I Stockholm tar dagisfröknarna med sig barnen och ger kaninerna mat. Det finns en gullighetsfaktor med kaniner som inte skulle finnas om vi talade om att sanera bort råttorna säger personalen på Stockholms stads skadedjursgrupp. De har skjutit bort ett par tusen per år hittills men kaninerna blir ju bara fler och fler. Och allt detta för att någon privatperson i Solna, frivilligt eller ofrivilligt släppt husdjurskaninerna lösa. Vilken otur egentligen både för kaniner och människor.

Förbundsordföranden i Djurens Rätt tycker inte oväntat att det är OK med alla kaniner i stan."

–Jag tycker att kaninerna fyller en social funktion i storstan för människor som ser som sin livsuppgift att utfordra dem. Kaninerna har ju blivit en naturlig del av stadsbilden, säger Alexandra Leijonhufvud. (SvD)

Naturlig del av stadsbilden? Är inte överens om det faktiskt. Kaniner är väl inga stadsdjur precis? Den som känner sig som extra djurvän kan väl ta hand om övergivna katter i stället.

Andra bloggar om: , , , , , ,

5 kommentarer:

Grottolle sa...

Jag håller helt med dej att kaniner hör inte hemma vilt här i Sverge..Men tyvärr tror jag det ska bli väldigt svårt att utrota dem. Men tror det kommer att bli mycket bråk från folk när man börjar skuta dom. Du ser ju hur det gått när dom försökt utrota Duvor i städerna. Men där jag bor har vi Renar som går in i trädgårdarna och äter upp skörden. Och skuter man på dom så blir det inte så roligt...

Mary X Jensen sa...

Ja, det kommer säkert att bli problem. Jag vet inte om det finns andra metoder än att skjuta av dem.

Anonym sa...

Varför skjuta kaninerna... vad har dom gjort. Är träd och buskar viktigare än djur.

Mary X Jensen sa...

Jag har ingen aning om vilken metod som är bäst. Kaninerna är på fel ställe vad det verkar.

Skulle du vilja ha dem på din tomt (hypotetisk fråga nu - jag vet inte om du har någon tomt)?

Anonym sa...

JAG vill gärna ha kaninerna på min tomt! De buskar/träd/växter som inte tål dom kan man spraya eller sätta hönsnät runt.