torsdag 12 juli 2007

Sluta med ålderstänket...

Unga ska jobba - gamla ska jobba - alla ska jobba. Det är bra. Men alla får inte jobb, tyvärr. Även om de vill ha och vet att de kan göra en massa nytta. Begränsningen beror inte alltid på vilket namn man har utan också på att man ofta diskrimineras utifrån sin ålder.

Frågan är också när man betraktas som äldre? Alla som är över 50 år vet vad jag menar, själv känner man sig pigg och rask och får frågan om man kan använda en PC. Ja, kära du jag var med när de kom och har till och med utvecklat ett och annat svarar man då.

Men det räcker liksom inte. Det är som om man vore från en annan planet. Unga rekryteringskonsulter frågar vad man hade för drömmar på gymnasiet. Ja, de har jag redan uppfyllt är svaret. Men det krävs rätt utbildning för det här. Ja, men jag har ju nyligen vidareutbildat mig, det måste väl vara bra? Massor av erfarenhet och utbildning så säg, kan ni önska något mer?

Jag träffar dagligen på det här resonemanget. Det går en hel hop med människor fyllda på 50-talet som inte verkar finnas med i några diskussioner på arbetsmarknaden. Alla känner sig som mannen med beiga rocken i Roy och Rogers mack. Hallå, hallå var är min Volvo? Men ingen ser eller hör honom.

"Daniel Hallberg från Institutet för framtidsstudier hade två huvudpoänger när det gäller äldre arbetskraft: de höga kostnaderna för att anställa äldre måste minska, och pensionsåldern kan gärna öka så länge den är flexibel. DN

Är det så cyniskt, eller är det så att åldersfixeringen ligger i att vi alltför länge delat in oss i åldersgrupper så att vi inte känner varandra längre? Varenda undersökning eller register du ska fylla i måste du ange ålder. Varenda databas från rekryteringsföretagen kräver ålder och därmed kan man i princip utgå ifrån att man blir bortsorterad när man är över 50. Varför det egentligen? Man är varken ung eller särskilt gammal, man till och med förväntas vara i arbete tills man blir 75. Det finns en differens här på 25 år som arbetsmarknaden och politiker tycks ha tappat bort i alla resonemang.

Här finns det politiska poäng att ta för den som känner sig manad.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: