tisdag 4 mars 2008

Han tog mitt mammahjärta med storm...

Det är förstås Björn Gustafsson jag talar om. Killen som har vunnit Melodifestivalen. Han är rent av bättre än Luuk själv om inte så matchar de varandra bra. Luuks dans förra veckan gick iofs inte av för hackor, han är begåvad den killen. Men Björn Gustafsson smälter man för direkt, vilken charmknutte. Han är killen som kan lura en till Skåne, påminner direkt om sonen som alltid blir förlåten hur han än beter sig.

Såna grejor som att köpa jeans för pengarna man fått till att betala skolmaten med till exempel. Säga i telefonen att han städat som utlovat under de föräldrafria semesterveckorna när han skulle ta hand om huset. Det visar sig när det kommer till kritan att matpengarna tog slut första veckan och en papperskasse med nudlar står innanför dörren - det var billigt men äckligt i längden. Därför flyttade man hem till pappa och lät blommorna lida en smärtsam uttorkningsperiod och brevlådan fick svämma över, soppåsen var kvar, sängen obäddad, popcornkastrullen och Coca-Colaflaskorna låg strödda runt soffhörnan. Grannen nickade menande när vi kom hem. Men men de fick tillbaka med besked, ganska snart. Även deras son hade föräldrafritt ibland.

Denne lika blåögde (charmige alltså) son hade kräftskiva på tomten och "glömde" städa efter sig. När han dagen därpå ombads titta ut genom fönstret och fick se fåglarna skirkandes fara runt med kräftskal, papperstallrikar och annat skräp skrek han - Shit... och sprang ut. En läxa trodde man tills nästa gång han hade föräldrafritt...

Förlåtna blir de till storasysters förvåning alltid, det räcker med en blåögd spjuverblick bara så är man såld sen. Jag antar att det är typiskt för många mammor att gå på de här lurendrejerierna gång på gång och förlåta sina söner. Grovt generaliserande förmodligen, men ändå är jag säker på igenkänning från många. Villkorslös kärlek är väl ett annat ord för det hela.


Komikern Björn Gustafsson lyckas förmedla den här känslan av att vara en riktig spjuver och fäller mitt mammahjärta direkt...


Nu kan man läsa att TV slopar hans medverkan i Andra chansen. Då undrar jag - gör de det? Slopar honom. För egen del skulle jag tror att Melodifestivalprogrammen är minutiöst planerade i förväg och att det helt enkelt inte varit inplanerat att han skulle vara med i Andra Chansen. Det skulle storligen förvåna mig om de här programmen bara sköttes ad hoc.

Ser fram emot mer Björn Gustafsson framöver, min egen son har hastat förbi den här tiden och är numera mer vuxen (nåja) i sitt beteende. Antagligen kommer han att ha synpunkter på detta inlägg - men det är ett pris man får betala när man lurar sin mor. Ja, vi har humor och distans i vår familj är väl bäst att tillägga.

(Aftonbladet)
(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

håller helt klart med dig.
dok är han lite för populär, i Decmber höll han påa tt gå in i väggen.
det kommer ju inte precis bli lättare.
hans schema är fulllagt och jag tycker synd om Björn som inte ens hinner gå o kissa.

Mary X Jensen sa...

Det är alltid synd om alla som blir för hårt pressade. Men vi får väl hoppas att det i bakgrunden står en klok vuxen och håller ett öga på sin telning...