söndag 18 maj 2008

Man får skaffa en egen styrelse...

Linda Skugge intervjuas i DN idag. Hon gör två uttalanden där som jag särskilt triggade på.

"Jag har länge tyckt att jag besitter ganska många kvaliteter men ingen verkar ha sett dessa. Så då tog jag saken i egna händer och drog i gång Vulkan. Får jag inte sitta i nån styrelse så ser jag till att skapa mig en egen styrelse. Så enkelt är det."

och

"- Ja, men jag är ju trettiofem år. Alltså det är ju skillnad. Man kan ju kolla på andra människor, det är väl inte meningen att man ska vara likadan som när man var arton genom hela livet, det går ju inte."

Att ta saken i egna händer, det är vad det handlar om här i livet. Att sitta och vänta på att någon annan ska vara snäll och ge en det man önskar är för underdånigt på något sätt. Man får dra igång sin egen grej helt enkelt. På allvar och inte bara lite så där försiktigt. Att någon ska ge en ett jobb verkar uteslutet med dagens syn på åldrar. Det har inte med kompetens att göra, utan med ålder. Hur snett är inte det? Idag visas ett TV-program om 50+ och arbetsmaknaden. Manpower har reklamfilmer på sin sajt om problemet. Något är galet.

Uppdatering: Nu har jag sett TV-programmet som jag refererade till ovan och jag är ännu mer arg faktiskt. Där står 47 åringar och har synpunkter på 53-åringar och deras kapacitet på arbetsmarknaden!!! Jag smäller av, inser ingen att livet handlar om förändring och utveckling inte om födelseår! Kombinationerna av olika åldrar är det lyckosamma. Här är länk till programserien från Utbildningsradion. Nu måste nå´t bara göras här...

Med dagens rekryteringssyn så verkar det som att man skulle fortsätta att vara som när man var arton annars är det kört. De flesta av oss har varit i den ålder då man vet allting. Det blir extra tydligt när en rekryterare frågar oss 50-åringar med lång och gedigen karriär bakom oss vad vi drömde om när vi gick ut gymnasiet. Man förändras som tur är och det är insiktsfullt att som Linda Skugge förstå det när man är 35 - för vem vill stanna i utvecklingen?

Bra Linda, du fick mig att bli hälsosamt förbannad nu (dvs ännu mer förbannad). Tack!

(DN)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: