fredag 20 juni 2008

Ibland tror man inte på det man ser...

En av de stora anledningarna till att FRA-lagen inte ska genomföras är att det finns en väldigt stor risk för ändamålsglidning. Jag har tidigare använt PKU-registret som exempel och vad får man läsa om idag då. Jo att det är precis vad som sker. Ändamålsglidning med PKU-registret.

"– När sjukhuset lämnade ut provet förra gången var det miss på miss på miss. Skulle polisen fråga oss i dag så är det nobben, klargör Mats Gustafsson, jurist på Karolinska universitetssjukhuset."

Vad är det som händer här i samhället? Vad tänker den här regeringen på? Hur kan en borgerlig regering bortse från den personliga integriteten på det här sättet? Gång efter gång efter gång.

"Existensen av ett sådant här gigantiskt register gör det frestande för politikerna att ändra reglerna under resans gång.Efter tsunamin blixtbehandlade riksdagen en lagändring som gjorde det möjligt att använda PKU-registret för identifiering av tsunamins offer. Låt vara att just detta undantag skulle kunna försvaras på etiska grunder, men ett beslutat undantag har i sig en prejudicerande verkan för nya "tillfälliga undantag". (Expressen ibid)

Det slår aldrig fel, ge någon tillgång till ett register så vaknar kreativiten till hur det ska användas. Piratpartiet har sina poänger när de talar om den personliga integritetens förfall. Nu börjar det bli dags för moderater att säga ifrån om de här dumheterna. Så här har vi väl aldrig velat ha det? Verkligen inte. Moderaterna har i min värld och många andras varit det parti som stått för frihetliga värden. Var tog alla dessa ideal vägen? Ett helt partis medlemmar ska väl ändå inte behöva böja sig för allt detta. Det tycker jag inte. Det är jag inte ensam om.

Wilhelm Raab vill inte att hans DNA skall användas till något annat än det var avsett till från början, nämligen forskning. Krohnman suckar och går och spelar playstation istället. Här är en som hoppat av just det här registret, det kan man nämligen göra. Jag har bett min son göra det också. Skriva till: PKU-laboratoriet, Karolinska Huddinge C2 71, 141 86 Huddinge och meddela sitt urträde. Man ska skicka med sina egna och moderns personuppgifter samt uppgift om vilket sjukhus man är född på. Vissa har uppmärksammat detta tidigare, jag har haft fullt upp med FRA och spaningslagen och missat det. Men som sagt jag har nämnt ändamålsglidningen och haft PKU som exempel. Dexion har skrivit en mall för utträde. Badlands Hyena presenterar en konsekvens som man kanske inte tänkte på från början. Bovarna begär utträde ur registret.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,



Inga kommentarer: