tisdag 8 juli 2008

Är detta hemligheten - bakom FRA-lagen

(SvD1)

Den här filmen kanske bara är kul för den som varit med i IT-branschen ett tag, men även andra kan ha glädje, så ta er en stund och lyssna på vad som sägs eller vad den säger snarare, lite bakom orden. En sak är säker, det finns olika världar inom IT-branschen också.

Jag fick tipset från min kompis Kenta som har en förmåga att hitta kul grejor på nätet. Han är verkligen en gammal räv med rätt så mycket distans. Tolkningen är min egen... Det handlar om olika ingångsvärden på samma sak. Vilket jag också tror att FRA-diskussionen handlar om. Olika världar.

Men man kan undra om detta är samtalet vi själva för nu. Vi som är emot (Web Dude) och de som är för (the Salesperson)...




Detta kan vara den psykologiska förklaringen och lösningen till hemligheten bakom den kantrade diskussionen om FRA-lagen? Det pratas ju om missförstånd, eller hur? Vem har missförstått vem? Medvetet eller omedvetet?

Lite från andra bloggar idag. Varför är FRA-lagen så bra, de raka svaren (lite på skämt kanske). Emma beskriver en kul idé om ett mänskligt internet. Magnus Ahlkvist har på sin blogg i flera poster samlat svar han fått från riksdagsledamöter kring FRA-lagen. Creepers enkätresultat. Hultins tankar om personlig integritet. Jag Bäver säger Wadström. Erik Laasko hylalr nördarna, jag håller helt med. Det är där de svarta sällsynta pärlorna finns. Wiktzac funderar på det där med personval. Googla på riksdagsledamöter? Rick tolkar Maud Olofssons tal medan det pågår. Vem menar vad och vem har tolkningsföreträdet, den som lyssnar eller den som talar. Tänk på den i avlyssningens tidevarv. Kanske handlar det om att se berget från olika håll utan att vara medveten om just det. Eller anse att andra är okunniga för att de inte ser samma sak. Eller handlar det om att inte se alls för att det inte finns i begreppsvärlden. GW Persson har skrivit om FRA, jag skäms att jag inte fann detta själv eftersom GW Persson är en av mina idoler, det var Dexion som var på hugget. Hon tipsade också om Dicks inlägg på temat olika perspektiv. Ja, Dick det är värt att bli skitig om händerna... Svensson har åsikter och Dumheterna skirver omd en besvärliga demokratin.

Läser just att Tolgfors vill ta en debatt med bloggarna - vad sägs om att ta en dialog? Jag vill påpeka att jag inte är någon rookie precis med mina 50+, det är viktigt att ingen nu tror att motståndet mot lagen i sin nuvarande form bara kommer från ungdomar, för så är det inte,

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Väldigt rolig film!!!

(säljavdelningen räknas inte som en fokgrupp va? - så det här blir inte en fråga för hets-lagstiftningen?)

:-D