tisdag 14 oktober 2008

Transperens med moderaterna...

I likhet med alla andra har moderaterna haft en hemsida. En broschyr mot omgivningen helt enkelt. Lite artiklar lite kontaktinfo med mera. Idag tog man steget ut i det interaktiva. Äntligen.
Här kan man skapa kampanjmaterial själv, lägga upp sin egen blogg och läsa partisekreterarens nyhetsbrev. Transperens och öppenhet är ordet för dagen och numera även för moderaterna. Per Gudmundson var på samma tillställning som jag och skriver om obamiterna. Både Per Schlingmann och Pär Henriksson medger att man hämtat mycket inspiration från Obamas sätt att bedriva kampanjarbete.

Tanken är att knyta samman moderaterna i en skön samling nu. Vi är lite olika och den mångfalden kanske får chans att synas här för jag tror att det gynnar moderaterna på alla sätt. Så jag ser fram mot att även min blogg får utrymme här även när jag är emot regeringen, för jag är inte emot moderaterna.

Det som saknas just nu är väl en funktion där man kan ge lite kampanjbidrag via kreditkortet. En sån som finns på många sajter. Sen är det bara att härma (s) med inbetalning visa SMS också så känns det riktigt modernt det här.


Gå in och kolla själva här

Nikke har varit snäll och recenserat hemsidan och jag hoppas förstås att berörda moderater går in och kollar på vad han har att säga. För det är viktiga förbättringar som föreslås. Nikke är expert på sökmotorer så det han säger är värdefullt. Han saknar också den här bloggen i bloggsnurran säger han. Det tackar man för. Men snart så finns den nog där. Pär Henriksson beskriver filosofin bakom det hela på sin blogg. Mårtensson har också synpunkter och påpekar att både socialdemokraterna och moderaterna väljer Obamas stil som förebild. Det är inte så konstigt eftersom hans kampanj just nu är den hippaste av allas. Men kontrollbehovet hos svenskar är större trots allt, det finns fortfarande en känsla av vi och ni i det hela. Ännu har vi lit ekvar innan vi släpper loss på det sätt som amerikanarna vågar göra. Det är möjligt att det är en kulturell fråga och det är inte helt enkelt att förflytta sådana.

Oväntat
Ni minns kanske Stevie Wonder som fick hela Globens publik att sjunga "Barack Obama" - filmades av Rosemarie Södergren på Kulturbloggen. Ni kan ju tänka er om jag eller någon annan skulle göra en liknande utfästelse för något parti som man inte själv var utvald att representera. Vad jag vill säga nu är att det är dags för partierna att ta vara på frifräsarna också, ty där finns mycket positiv kraft. Det gäller att se till helheter och inte fastna i detaljerna nu. Att vara glad för engagemang istället för att tycka att det stör de uppdragna riktlinjerna.

Se hur det går till i vissa partier. När någon haft egen uppfattning så flyttas vederbörande. När någon lyckas att bli populär på egen hand så tystas denne effektivt och uppmärksamhetens ljus riktas åter på den som i förväg är vald att vara förebild. Det är sällan som någon bara poppar upp, om man inte är såpaskådis förstås, utan det handlar mest om att behålla den interna ordningen.

Öppna för engagemang
För egen del så har jag inställningen - "vad bra då kan du göra det" när någon dyker upp med ett engagemang, för då slipper man själv och kan gå vidare och göra annat. Men dessvärre så har vi nog en bit kvar innan vi generellt blir så där öppna och generösa och släpper fram alla.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Per Hagwall sa...

Jag hittar inte var man utformar sitt kampanjmaterial och jag ser heller inte hur man anmäler sin blogg till att komma med på listan. Fick ni se någon annan version på presentationen?