onsdag 16 juni 2010

Kanske och äntligen ett helhetsperspektiv på den personliga integriteten...

Carl Bildt skriver idag en artikel på millan där han förspråkar att friheten och integriteten på internet måste stärkas. Det är för mig en glädjande artikel på många sätt. Han är moderat och kanske den ende (en av få)som har en helhetsbild av det som sker i vår interntvärld. Jag vill tro att det är så i alla fall.

För första gången är det kanske så att vi får integritets- yttrandefrihets- och tillgänglighetsaspekterna i ett sammanhang. Hittills har det bara varit lösryckta änder som var och en för sig har fått sina gränser utan att man just ställt dem i ett helhetsperspektiv. Hur vi än försökt att belysa dem på korten och lången i våra bloggar. Många har haft insikten om hur internet fungerar men hur ska man nå fram till den sominte förstår konceptet? Det tar tid.

Jakten på terrorister, pedofiler och inte minst fildelare har fått egna agendor och haft sitt ursprung i hur man ska stoppa verksamheterna på internet genom övervakning av alla, oskyldig eller ej. Det är vad mig bekant ännu inte så att man lyckats sätta dit vare sig den ena eller den andra, en däremot har man skapat en oro hos den enskilde att vara övervakad av myndigheter på ett sätt som kränker den personliga integriteten.

Det känns bra att Carl Bildt har skrivit den här artikeln. Samtidigt säger Henrik von Sydow att fildelningen har gjort Sverige till ett föregångsland för ett digitalt skifte.

Jag tror att det börjar röra på sig i moderaterna i integritetsfrågorna - det är glädjande för mig som kämpat i motvind ganska länge nu. En förklaring är säkert att detaljerna i helheten har hanterats var för sig. Det blir aldrig bra. Även Staffan S glädjer sig.

Uppdatering: Lars-Erick har skrivit en omfattande text om just integritet här.

(intressant)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

7 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Hoppsan, jag som trodde att du Mary läst min långartikel under särskild rubrik på min blogg om integriteten.
Och puffade för den...

http://lars-ericksblogg.blogspot.com/p/integritet.html

Lars-Erick Forsgren sa...

Tja, nu har jag läst Bildts lilla artikel.
Måste tillstå att jag blev gruvligt besviken!
Ett helhetsperspektiv på den personliga integriteten? Ack nej.

:(

Mary X Jensen sa...

Det var intressant det du skrivit Lars-Erick.

Jag tycker dock att det Bildt skrivit är bra. Det är första gången någon politiker hittills tagit ett helhetsgrepp. Det har mest varit duttande hit och dit med en massa konstiga lagar.

Om någon börjar diskutera helheten så kan det brytas ner i detaljer sen. Det är bra.

Anonym sa...

Om Carl Bildt är den ende moderat som har en helhetsbild av vad sker i Internetvärlden är det synd om moderaterna - då är ni hopplöst efterblivna.

Mary X Jensen sa...

Anonym du har bestämt läst men inte förstått. Jag tar ett helhetsgrepp på internet - alltid.

Den som läser här vet det. Det gör bestämt inte du.

Att Carl Bildt säger något är bra han är utrikesminister. Det är positivt att han och andra moderater börjar tala om internet.

Anonym sa...

Det kanske var det du menade, men inte vad du skrev.

"Han är moderat och kanske den ende (en av få)som har en helhetsbild av det som sker i vår interntvärld."

Bara för att han är utrikesminister?

Nej du har rätt - det resonemanget begriper jag inte!

Mary X Jensen sa...

Anonym du vill missförstå. Eller hur.

När en ministet uttrycker sig så brukar de flesta tycka att det har större betydelse än när exempelvis jag gör det. Eller hur?

Carl Bildt är dock den moderat som har varit aktivt online längre än de flesta politiker.

Om du inte tycker att det har någon betydelse så får det bli ditt problem. Du lär ändå välja att missförstå mig.