fredag 18 mars 2011

Ny bil efter krocken va fint - om det inte vore för Murphy...

Som bekant för en del så krockades vår för ett par veckor sedan. Det blev skrot av bilen men vi övriga som var med mår finfint. Nåväl bilen blev inlöst och vi ville ha en ny. Sagt och gjort, vi kollade runt och hittade en som vi ville ha. Den skulle ha levererats i onsdags men säljaren vill ha ett par dagar till på sig att fixa den och överenskommelesen var att den skulle hämtas idag. Bra tyckte vi för då skulle vi samtidigt kunna lämna av hyrbilen. Följande händer när vi kommer till försäljninsstället.

- Hej vi ska hämta vår bil idag
- Jaha?

- Ja vi kom överens med XX om det. Det är väl vinterdäck på?
- XX är inte här idag.
- Va? Vi hade bestämt att den skulle var klar att hämta idag.
- XX är och åker skoter.
- Ring honom då...

- Vinterdäck det står det inget om här.
- Men vi pratade om vinterdäck. Vi var två vuxna här som samtalade om detta och det skulle ingå, de skulle stoppas i bagageutrymmet.
- Dessutom är det vinter idag och förbjudet att köra med sommardäck. Ni kan väl inte leverera en bil som är olaglig?
- Men det står inget här.
- Men vi var två vuxna som talade med XX om detta. Han sa att det ingick.

- Vi fixar det här. Ni kanske kan ta en kopp kaffe så länge.

- ehrmph. Det är jag som är Valium här sa min man som vet hur jag tappar humöret och lätt blir otålig när det är för klantigt skött.

- OK - är det någon som har en laddare till iphone här. Jag kan blogga lite. Tiden gick och gick och gick.

Det gick väl en timme eller två. Klockan började bli mycket. Det var fredag eftermiddag och vi hade väl tänkt vara klara ganska snabbt med det här. Då plötsligt kom de på det ena och det andra där på firman, inget funkade. Men så kom äntligen bilen. Fint. Så fick vi nycklarna. Sen visade det sig att det inte var riktigt klart i alla fall. Enligt telefon och web så hade Hertz stängt så det gick inte att lämna hyrbilen heller idag för det var stängt.

Vi kanske ska betala sa min man lite försynt. Det blev bortglömt i villervallan. Så gjorde vi det. Sen kom killen på att vi skulle ha manual och verkstadsbok. Ja, det kunde ju vara bra att ha. Tack så mycket. Sen kom då sista överraskningen - bilen är inte besiktigad! Va? Den skulle vara leveransklar idag!  Tänkte ni leverera en olaglig bil?

På måndag skulle de kunna fixa det. Vi kunde få en sån där grön skylt att ha i bilen så länge. Vi började bli ganska stukade vi det här laget. Men vi drog iväg, klockan var mycket och det var fredag. I Åkersberga har det precis öppnat en privat Drop-inbesiktning. Jo, då de kunde ta emot oss. Bilen gick inte igenom helt på grund av att det saknades en nyckel till dragkroken! Man kan bli galen för mindre.

Så firman levererade till oss:

En bil utan vinterdäck - det fixades hjälpligt
Tom tank
En nyckel fungerade inte
Papper var inte klara när vi kom
Den var obesiktigad  
Säljaren var inte där och hade ej fixat handlingarna

Bilen är fin, men försäljningsadministrationen var då under all kritik. Det är en ganska stor bilfirma som inte ännu ska nämnas vid namn. De ska få en chans först... Men jag är skapligt förbannad.

3 kommentarer:

Linda Markan sa...

Hej!

Enligt skattmasen har du en mycket blygsam inkomst. Jag vill bara veta om du lever på ärvda pengar eller din man? Tveksamt om min gubbe skulle behålla mig om jag inte drar in pengar. Man kan ju alltid jobba på Mcdonalds eller dylikt. Ett skitjobb är endå ett jobb. Om du ärvt pengar behöver du inte jobba längre eftersom arvskatt / förmögenhetsskatt och fastighetsskatten är avskaffad.


Jag är tacksam för jobbsaktteavdraget men det förutsätter att man jobbar.

Med vänliga hälsningar

// Linda, ÖS Göteborg

Mary X Jensen sa...

Varför är min inkomst intressant för dig?



Obehagligt och integritetskränkande.

Fredrik i Sollentuna sa...

Kan bara konstatera att de flesta bilfirmor inte lärt sig något på de senaste tjugotvå åren, då jag gick in i branschen för första gången....