onsdag 25 maj 2011

Vad driver dessa huliganer...

Adrenalinpåslaget tycks vara högt hos de där huliganerna som gör allt för sabotera fotbollsmatcher. Bilden när 6-7 poliser bär ut en person från fotbollsarenan fastnar på näthinnan och funderingar kring hur de fungerar de där sabotörerna drar igång. För vad är det för mening? Kan inte förstå det. Att förstöra för andra och för sig själv också för den delen, hur kan det komma sig att man ens får för sig att medverka i detta? Match efter match. Polispådraget är enormt och man blir förbannad med tanken på vad det kostar. Dessutom är det väldigt trist för den som vill ta ungarna med sig och skrika och heja på ett fredligt sätt under matchen.  På något sätt är jag glad över att fotboll inte är ett intresse här för då skulle man lätt kunna bli deprimerad.

Är de en slags moderna gladiatorer de här typerna? Då kanske de ska ha en egen arena någonstans inne i skogen där de kan få utlopp för sina aggressioner. Men å andra sidan - publiken kanske skulle utebli och det är dessvärre den man söker. Något knäppt är det.



AB Expressen

2 kommentarer:

Jerker sa...

Har inte sport en hel del gemensamt med gamla tiders gladiatorspel?

Språkbruket säger en hel del

-Kämpa!
-Våra hjältar mot motståndarnas skurkar!
- Nu är det ingen lek!
- Den hatade fienden är besegrad!

Hannes sa...

Nu är jag vuxen och politiker. När jag var ungdom var jag fotbollssuppoerter. Jag har aldrig slagit någon på käften, men jag har stått och viftat med bengaler. Tror tyvärr inte du greppat hela problematiken - precis som alla journalister och politiker.
Kolla gärna in.
http://hanneshervieu.se/huliganism-nar-alla-analyserar-fel/