torsdag 3 mars 2016

Jag jobbar som lärare - ett av de viktigaste jobben...

Häromdagen såg jag en av mina elever sitta i matsalen med en mobil i örat och en uppfälld dator samtidigt som han försökte äta lunchen. Han såg ut som en riktig liten businesskille. Det ska börjas i tid. Andra tycker säkert att han absolut inte skulle ha den verksamheten igång samtidigt som han åt. I matsalen äter vi. Jovisst. Skolmatsalar är så extremt avkopplande och lugna det vet alla som satt sin fot där. 

Men just den här killen som lyckades sitta där mitt i allt ljud, spring och slammer med disk var det nåt extra med. Han var helt oberörd av allt runtomkring sig. När jag sedan frågade honom vad han gjorde så berättade han att han löste mattetal med hjälp av sin pappa. Han skulle ha läxprov senare på eftermiddagen nämligen. Hur kan man klaga på en sådan kille? Egna initiativ och drivkraft är bra egenskaper när man ska söka sina förmågor.

En höjdardag i skolan. En känsla av att det finns drivkrafter i varenda unge och att det är min uppgift att hitta och locka fram dessa egenskaper. Med hjälp av internet, mobiler och andra verktyg kan man individualisera undervisningen på ett bra sätt. De som är långt framme kan ges svårare uppgifter och lärarens tid frigörs till de som behöver mer personligt stöd.

Det är grejen... 
nu har jag haft sportlov och börjar längta tillbaka till skolan. 






Inga kommentarer: