onsdag 11 juli 2007

Bakom rubrikerna finns ofta en annan sanning...

Det slår mig hur lätt vi människor har för att bli styrda av tidningsrubriker. Jag medger mitt eget tillkortakommande här, trots att jag många år jobbat med att skriva artiklar och är skolad i kritisk granskning så åker jag dit och förfäras. Helt i onödan visar det sig ofta. Eller ska vi säga på fel sätt och på fel grunder.

Exempelvis har vi i veckan dels läst om den 24-åriga mordvittnet som nu misstänks för att ha ljugit om att hon blivit överfallen. Själv förfärades jag genast av att polisen inte sköter sitt jobb, skyddet för hotade fungerar inte osv osv. Sen visar det sig att polisen nu tror att hon inte talat sanning att det hela är fabulerat. Vad ska man tro? Vad ligger bakom det här egentligen?

Likaså verkar det som om den kvinna som blivit våldtagen av tre mystiska män i en lägenhet i Liljeholmen har en påhittad historia. Den egna reaktionen baserade sig på hur förfärligt det är i samhället numera, man kan aldrig vara trygg som kvinna osv osv. En helt felaktig tolkning vad det verkar. Bakom detta finns det säkert en annan historia som det vore intressant att få ta del av. Som vad människor i sin förtvivlan är i stånd att göra, eller så är det helt enkelt vanlig simpel oärlighet. Båda har sin tragik.

Detta manar till eftertanke. Ingenting är vad det ser ut att vara den saken är klar. Men det finns en fara i att haka på och driva vidare sådana här trådar utan att ha egentliga fakta. Jag ska tänka på det i fortsättningen. Kanske att fler skulle göra det, eftersom den här typen av nyheter färgar vår inställning till hur rättsamhället fungerar.

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är nog fler som rannsakar sin verklighetsbild på liknande sätt just nu - ungefär hela den tidningsläsande befolkningen. Det kan säkert vara nyttigt för oss.