måndag 24 september 2007

Bakgrundsljud stimulerar...

ADHD-barn kan koncentrera sig bättre när de har brusljud i bakgrunden enligt en ny studie gjord på Psykologiska institutionen på Stockholms Universitet.

"Förklaringen, enligt Göran ­Söderlund och Sverker Sikström (Sverker var min lärare i Kognitionskunskap, hej hej Sverker), ligger hos hjärnans signalsubstans dopamin. Ämnet styr aktiviteten i hjärnan. Barn med ADHD har en låg grad av dopamin och därför också lägre hjärnaktivitet. Forskarnas hypotes är att brusljudet verkar stimulerande för dem, ökar dopaminnivån, och gör att de kan koncentrera sig bättre. (SvD)

Det här bekräftar återigen att vi är olika. Vad är normalt och vad är inte normalt kan man undra? ADHD är en diagnos som många blir hjälpta av för att de dels får stöd och kanske inte minst får en förklaring själva till varför de inte alltid reagerar på samma sätt som alla andra tycks göra. Jag tror att det är fel på samhället som inte kan acceptera olik- och egenheter hos oss människor.

En av forskarna Göran Söderlund, hoppas att resultatet av studien förstärker behovet av att skolmiljön blir med individanpassad. Det vore väl verkligen bra, för det är ett av de stora problemen med skolans miljö idag tror jag. Den är anpassad efter en mall som alla ska passa in i. Hela samhället är ju ordnat på det sättet, små rutor som alla ska tryckas in i för att vara normala. Egentligen är det väl precis tvärtom, att rutorna skulle anpassa sig efter människorna.

Kanske också att det blev lättare nu att förstå hur vissa tonåringar gillar att rocka loss på hög volym samtidigt som de pluggar.

Andra bloggar om: , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

men nu råkar det ju vara så att även om samhället lät "oss" (ja, jag har adhd som vuxendiagnos) vara "precis som vi är" så inte fan skulle vi bli lyckligare för det. Tvärtom. Det var först när jag fick en medicin som fungerade för mig som jag upptäckte att, herregud, jag är ju en HEL människa! Jag kan koncentrera mig på att läsa, jag kan äntligen gå på högskolan, jag kan gå till tvättstugan och städa undan nåt i förbifarten utan att genast glömma att jag var på väg till tvättstugan...
Adhd är INTE detsamma som en "personlighet". Snarare en jobbig hinna som sitter i vägen för den personlighet man KAN vara.

Mary X Jensen sa...

Jag vill bara att förståelsen för att vi alla är olika skall ökas.

Det är jättebra att man kan få stöd och hjälp så att livet funkar.