fredag 8 februari 2008

Kvinnor uppför sig inte som sjuka...

När man talar om ojämlikhet inom vården så slår det mig hur olika, jag hushållsgeneraliserar nu, män och kvinnor beter sig när de är sjuka.

En vän sa till mig. Du kan ju inte räkna med att bli tagen på allvar hos doktorn om du kommer dit uppfixad, leende och ser kärnfrisk ut och låtsas som att det bara gör lite ont. Jämför med en man som blek och skakande sitter i väntrummet och tillåter sig vara så dålig (och lite till) som han är.

När en kvinna är sjuk och har feber så ligger hon sällan kvar i sängen utan låter det ta lite längre tid att hänga tvätten. Hon kanske sätter sig ned mellan varje upphängt lakan. Hon är senast uppe av alla på kvällen och blir den som får gå ut med hunden eftersom alla andra sover. Hon skriver inköpslistor och packar upp så att allt kommer på rätt plats när maken kommer hem med inköpen. Hon lagar maten och gråter eftersom ingen bryr sig om att hon är sjuk.

Grejen är den att ingen tror att man är sjuk när man är uppe och fixar. Kvinnor behöver lära sig av männen och ligga kvar i sängen när de är sjuka. Ingen karl går upp och sköter hushållet när de har feber.

Är man sjuk så är man sjuk säger de och ringer till mamma...

Detta låter fördomsfullt förstås och många lär väl höra av sig och undra vad jag är för en manshatare. Men så är det inte förstås. Själv har jag med åren lärt mig att låta allting falla några dagar medan jag ligger i sängen och frisknar till. Man måste lära sig att vara patient sa doktorn.

(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som min fru, hon är den typen som inte vill klaga eller påvisa utåt att hon mår dåligt. Men har flera gånger stött på då hon gått till läkare som sagt du kan inte vara sjuk du ler och skrattar.
Rätt korkat påstående tycker jag. Kan man inte vara sjuk men ändå visa ett annat yttre??

Mary X Jensen sa...

Alla drivs vi av våra fördomar... Det är trist men tyvärr.

Anonym sa...

Jag tror inte att det är fruktsamt att fokusera på skillnaderna mellan, median kvinnan och median mannen.
I så fall kunde man ju jiddra om kostnaden för alla medelålderskvinnor, som är sjukskrivna p.g.a. missnöjet med sin livssituation..
Då läkare så länge haft sjukskrivningsrätten, tror jag att de blivit misstroende mot passienters besvärsbeskrivningar..
En lösning vore att skilja på behandlande läkare och de som sjukskriver, trots dubbelarbete tror jag det blev bättre och billigare.
För övrigt har antalet läkare 5dubblats på 45 år.
Svenska läkare lär var minst produktiva i EU, trots dokumenterat hög kompetens.
Dax att platta ut sjukvårdens maktpyramider... Tillåt flera driftformer.. Konstatera att landstinget helt misslyckats med personalvård, eller varför är så många kvinnor inom den branchen långtidssjukskrivna?
Dax för stora reformer..
Eller?