lördag 19 april 2008

24 bloggarfrågor - om någon undrar...

Jag ramlade in hos Alter Ego och hittade den här frågelådan för ett par dagar sedan. Tydligen en gammal grej från förr, kanske ett sätt att lära känna varandra? Jag har inte hållit på så länge med min blogg jämfört med många andra så jag tar och ger mig till känna lite här. Nu fick jag dessutom passningen från Blogge så nu gör jag klart den här posten på morgonkvisten så att det blir gjort...

1. Hur länge har du bloggat?

Jag började så smått i maj-juni förra året, alltså 2007.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?

Jag hade aldrig ens funderat på att börja blogga överhuvudtaget. Tyckte att (fördomen jag hade) bloggandet var för privat för min smak. Jag har alltid hållit hårt på den personliga integriteten på något sätt. Uppkopplad på olika sätt har jag varit sedan tidigt 80-tal så tekniken är mig inte främmande, snarare handlade det om ställa sig på scenen. Men nu har jag fått upp ångan och tycker att det är ganska kul.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Förälska sig i en blogg? Nja, men jag är oerhört förtjust i Badlands Hyena. Jag fattar inte alls hur han får till det mellan varven. Men det är kul. Sen uppskattar jag Jonnys klurigheter mycket, det är lite förälskelse på så sätt att den bloggen alltid får mig att le. Överhuvudtaget vill jag ha kul...

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du så här i efterhand läser dem?

Det är helt OK - men som sagt man var nybörjare... Inte förstod jag det här med länkar och inte har jag än idag kategoriserat alla mina drygt 1600 inlägg heller. (någon som har en idé om hur man gör det enkelt i efterhand, jag gillar det enkla). Ja ja tänker jag mest, man får ha lite distans och inte ta sig själv på för stort allvar.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?

Det vet jag faktiskt inte, men ett fyrtiotal skulle jag tro, för det är ungefär så många jag har regelbunden kontakt med. De jag har bloggrullarna... men det utökas hela tiden.


6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

I huvudsak ämnesbloggar, inga dagböcker... är inte så intresserad av att

"Idag gick jag ut med hunden och Kalle kom förbi och Bettan ringde och var full som vanligt mitt på förmiddagen, och jag vet inte om jag älskar min man, men det får ni inte säga till honom, jag ska nog ta ut skilsmässa imorgon, men hans mamma vet inte det, själv får jag flytta till Nisse då, han har sagt att han vill ha hjälp med tvätten men han är allergisk så jag vet inte vad jag ska göra med hunden. Nu måste jag gå och köpa den där jumpern jag såg igår, vet inte hur jag ska ha råd bara, men jag kanske kan låna lite ur syrrans sparbössa... " och liknande...

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

Det måste bli Svenssons blogg då. Vi är väldigt olika, men Svensson är seriös utifrån sitt perspektiv även om jag inte på något sätt delar den ståndpunkten. Men olikheter skapar spänning och gör att man får vidga sina egna tankar och kanske att man även lyckas med att få andra att göra det också. Det är viktigt.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.

Det får bli opassande. Vi spelar pingpong i fildelningsdebatten. Överhuvudtaget så är det spännande att jag i mitt bloggande funnit damer i mogen ålder att tycka ihop med. Emma på opassande är som sagt en och Rosetta är en annan och så Alter Ego förstås. Vi fyller i varandra hela tiden. Det är väldigt kul. Jag är inte van vid att det finns så många damer med drag i faktiskt, efter alla år inom IT-branschen och politiken så har det mest varit karlar man haft kontakt med. Så det här är lite nytt. Vi är lika men ändå olika...

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

De är helt vana vid att jag gör allt möjligt... Det gör alla i vår familj och datorer finns det lite varstans härhemma och har alltid gjort. Egensinnigheten går som en röd tråd här och alla är nöjda för att de får pyssla med sitt. Love is more give than take... och vi har kul här.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Det är jag övertygad om, förställa mig är jag inte bra på. Men självklart så skapar människor sin egen bild av mig utifrån hur de tolkar det jag skriver.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden.

Personlig men inte privat är mitt credo, alltid, tillsammans med hur svårt kan det vara och att det alltid är för tidigt att ge upp. Livet sammanfattat i tre meningar.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför

Privatlivet har ingen med att göra. Sen försöker jag att skilja på sak och person. Jag jobbar inte heller med att förgöra andra och kalla dem för olika epitet bara för att de inte håller med mig. Jag försöker lyfta frågorna till en saknivå, men på ett personligt sätt.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Spännande fråga - jag vet inte. Jag har tidigare varit verksam som journalist i många år så en viss vana att publicera sig finns. Jag vill få bekräftelse på mina ståndpunkter mer. Jag är tillräckligt gammal för att ha fått den bekräftelse jag behöver så jag gör som jag vill numera. Men jag vill bli betraktad som en hygglig person.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Kanske... kontakten kan ju utvecklas förbi bloggen. I orden som skrivs finns en del av skribenten trots allt. Bloggar är ofta ganska personliga. Men för att känna någon helt måste det nog till mer än att blogga ihop. Men det är ganska förundransvärt hur mycket gemenskap med andra som sprids över nätet. Man får lyssna bakom orden också.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?

Jag har träffat flera, förvånad blir man inte i min ålder... Det är kul.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga

Allting kan vara skadligt - jag tror inte att bloggandet är farligare än annat. Det ligger nog mer i personligheten än i själva bloggandet.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?

Jag har tillräckligt mycket på fötterna för att distansiera mig - och ger svar på tal och går i klinch, eller raderar... Man utsätter sig för en risk när man bloggar den saken är klar.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Ja en gång i början när jag skrev en grej om en kille som lekt "hoppa från en bro" och dött, jag uttryckte mig för hårt. Jag fick kommentarer från anhöriga och tog helt enkelt bort inlägget. Har efter det blivit försiktigare med såna utsägelser. Dumheter gör man väl alltid... Livet som pågår på något sätt.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Jag kan bli för hängiven mellan varven, det borde ta mindre tid. Men det är så lätt att fastna i det hela. Ibland ångrar jag mitt bloggnamn, det är bra, men det begränsar mig också på sätt och vis, den som tror att det givit gratisbiljett in i moderaterna tror fel för jag är väl inte alltid så följsam...

Däremot så tror jag att jag givit moderaterna ett mänskligt ansikte - det får jag ofta höra faktiskt. Så det är en bra grej... Men det finns nackdelar kring att ge sig politiskt tillkänna. Fördomarna är så starka. Men i vårt lilla land så är det inte så stora skillnader när det kommer till kritan (tag FRA-avlyssningen som exempel). Att vara moderat kan betyda mycket...

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?

Jag vet inte det. Just nu känns det nog som om jag kommer att göra det. Men det tar mycket tid och nu börjar det rycka i trädgårdsfingrarna... Men jag kanske bloggar i annat namn framöver.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

Jag tror absolut att bloggandet är en del av en framväxande kultur som har stor påverkan på det omgivande samhället. Bloggen är ett verktyg och det skapas många nya samlingsplatser på bloggar. Se på http://www.strobist.com/ som har blivit en rörelse att räkna med inom "småblixtbranschen". Det påverkar självklart. Det växer fram små "tidningar"/intressesfärer som kan skapas med knappa resurser.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad bloggskrivande har betytt för dig?

Framförallt har det frigjort en mångårig skrivångest hos mig. Jag har helt enkelt fått igång skrivandet igen. Jag satt helt fast mittemellan journalistikens korta texter och de akademiska rapporterna, visste inte var jag hörde hemma. Nu gör jag som jag vill och bryr mig inte om formerna längre och det fungerar bra. Frågan är om tangenterna går för fort ibland - men de ryker.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Man lär sig så mycket nytt hela tiden, träffar på nya intressanta tankar som gör att man måste ändra på sina egna en bit. Det är väldigt nyttigt att läsa vad andra skriver och försöka förflytta sitt eget tänkande in i nya banor. Blogge har absolut en sådan blogg. Klurig och intelligent.
24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten

Hade tänkt be Blogge, men han hann före och passade till mig, så det får bli Oscar, men han svarar nog inte på såna här grejor. Jonas på kattkorgen min kollega på Bloggtidningen.se liksom Rosemari är, det var hon som drog igång den.

Sen Badlands Hyena förstås, vem är han killen som kan vara så satirisk. För att inte tala om hur nyfiken jag är på Johan Larsson och Rosetta. Det blev fler än 5 det där, men sa jag inte att jag är egensinnig ;-)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Din vän sa...

Tja, jag ska svara på frågorna, fast inte just nu. Det är många frågor:)
RS
kulturbloggen.com