lördag 19 april 2008

Som jag har längtat...

I internets barndom kunde man handla mat på NK-Livs via nätet. Det var företaget Netch som låg bakom tekniken. Som ständigt förtjust i alla tekniska nyheter så hängde jag på här. Visst var det kryckigt och det tog lite tid att vänta på att varje post man skrev in skulle registreras för sig. Men så härligt att på fredagarna komma hem till matpåsarna som stod på trappan och väntade, betalningen drogs via kontot så det var redan fixat och klart. Bara att packa upp och ta helg utan att behöva stå och trängas med andra i kö på stormarknaden.

Kassarna var märkta med mitt förnamn, inte ens ICA-handlaren på torget kunde mitt namn då. Det blev alltså mer personligt med näthandel och personer som man aldrig träffat än att handla i butiken med allt vad det innebar av släpande med matkassar och den sortens kötid. Med tiden visste personalen på NK-Livs vad jag gillade så skulle någon vara bytas ut så gjorde de till min belåtenhet. Visst hände det att jag fick potatis i stället för äpplen, men det var undantag att sådana misstag begicks.

Jag höll på med det där i flera år, exempelvis köptes julmaten in under tre års tid på på det här sättet. Inte ett fel där, fantastisk mat. Det sparade mig mycket tid både i kassa- och bilköer. För att inte tala om all denna frustration man kan känna i en butik överfylld med allmänt hungriga, stressade och irriterade människor som har snörvliga skrikande och trötta barn i släptåg. Barn är gulliga och därför är det bra att det numera serveras bananer till barnen i många butiker, men även föräldrar behöver sig lite tilltugg för att få balans på blodsockernivån - det kan man höra. Det jobbigaste i butiker är de andra kunderna som är lika sura och stressade som man själv är.

Dessvärre flyttade jag bort från möjligheten att fortsätta handla på NK-Livs och i stället testade jag Shop-Express (tror jag att det hette) på Coop. Men möjligheterna till matinköp online försvann. Det berodde förmodligen på logistiska problem, man kan tänka sig hur stressat det måste blivit för den personal som skulle fixa matkassar på onlinebeställningar samtidigt som kunderna i butiken skulle ha sin service. Var kanske facket inblandat i det här?

Nåväl numera kan man handla sk. snabbt genom att springa runt i butiken med en scanner och pipa på allt man köper och sen är det för det mesta bara att betala och gå ut. Så fungerar det på vissa Coop och ICA-stormarknader idag. Från början var det toppen, för då fanns det personer avdelat att ta hand om det hela. När det ibland gjordes kontroller så fanns personer där och plockade upp och i varorna för att testköra att man scannat in allt ordentligt. Det var helt OK, man förstår att kontroller måste göras, svinnet i butikerna är stort.

Dessvärre så har den här servicen urartat genom att man nu som kund själv måste plocka ur och i varorna vid eventuella kontroller som slår till slumpmässigt. Då går hela vitsen med att handla effektivt åt pipan. För det blir som att köpa en lott - antingen så går det fort och lätt eller så får man packa upp och ner allt en gång till och det tar längre tid än i den vanliga kassakön. Vad är då vitsen med att använda shop-and-go om det inte räcker hela vägen ut? I min värld så fuskar man inte medvetet och jag utgår från det och har därför ingen lust att stå i extra köer för att det finns andra som fuskar... Vi har inte personal säger man på Coop och ICA. Då kan man ställa frågan hur man kunde lägga pengar på ett dyrt system som inte används fullt ut. Borde inte kostnaden för personal räknats in i projektet?

När nu Coop återigen tänker ta upp onlinehandel av mat så är jag en av de första som tänker haka på och hoppas att jag tillhör upptagningsområdet och int ebor för långt bort. Att man sedan kan koppla ihop det här onlinemakeriet med en matsajt också där inköpslistorna automatiskt genereras utifrån matlistan man sätter ihop enligt föreslagen veckomatsedel och att det sedan bara behövs ett tryck på KÖP-knappen och väntan på hemleveransen så blir det stort jubel i den här familjen...

(... och jag som lovade mig själv att aldrig dra ett kundkort igen för att slippa bli övervakad om mina matinköp. Så är det med nyårslöften - de håller aldrig ;-))

(DN)
intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är faktiskt förvånad att denna typ av onlinehandel av dagligvaror inte exploderat för länge sedan. Å då menar jag inte att Coop eller ICA skulle fattat något, de är gamla mossiga dinosaurie-oligool som fattar allt sist. Vad jag menar är att om det finns ett behov/efterfrågan, så brukar marknaden täppa igen det hålet på ett eller annat vis.

Hade jag varit arbetslös hade jag defenitivt börjat fundera i dessa banor. Jag menar, kan inte Coop och ICA sätta upp en webbshop så kan ju någon annan göra det som en mellanhand. - Beställ hos mig så åker jag och handlar det åt er. Å detta utan att ens fråga dinosaurierna.

Jag tror att redan efter en vecka så skulle jag inte behöva stå i kö hos de lokala handlarna, jag släpps in bakvägen för det blir smidigare både för dem och mig. I grunden alltså en budfirma, som utför tjänsten "åka å handla", med en webbshop där kunden specar vad som skall handlas.

Varför har det inte skett?

//steelneck

Mary X Jensen sa...

Ja visst är det konstigt. Men det handlar nog som så mycket annat om att tekniken och beslutsfattarna inte alltid talar samma språk, helt enkelt intehajar konsekvenserna eller ser helt andra. För mycket stopp-proppar finns det överallt.

Varför har man till exempel int eför länge sedan infört tekniken att scanna av hela varuvagnen utan att varor behöver plockas upp och ner i kassan. Den tekniken torde redan finnas.