onsdag 11 juni 2008

Min statsminister...

Fredrik Reinfeldt har debatterat med Mona Sahlin idag. Professorn i retorik ger honom beröm rakt igenom. Själv gillar jag också statsministern väldigt mycket. Jag gillar hans stadiga röst och raka blick och tydliga svar på frågor. Tycker att han är cool helt enkelt utifrån det sätt jag har sett honom. Aldrig att du får höra honom kalla väljarna parasiter (det är Ohly det...).

Professor Figrell menar att statsministern kanske borde hålla igen på sin ironi, det passar sig inte mellan läkare och patient menar han och inte heller mellan politiker och väljare. Just det där med läkare och patient har jag egna erfarenheter av. Hör här:

Jag åt kinamat och fick ett gallstensanfall av allt detta hårdsmälta, smärtan jag upplevde var väl i princip som porten till helvetet, i alla fall var det värre än att föda barn. Med en hink i knät satt jag och spydde galla i framsätet och hade ont. När jag väl kom fram till sjukhuset så försökte en läkare vara rolig och sa - man kan väl inte ha ont i en sten, hehe. Då djävlar reste jag på mig och röt så att sköterskor och sällskap skrämda försvann ut ur rummet och doktorn fällde ner ögonen och skämdes och gav mig en spruta smärtstillande. Vi blev vänner sen...

Det är tyvärr såna reaktioner man kan få på politiker också ibland. Inte alltid för att de försöker vara roliga utan just när det dyker upp såna här förslag som FRA-spaningslagen som inte känns riktigt färdiga, och de ska genomdrivas till varje pris oavsett om de är bra eller inte.

Just nu drömmer jag om att min statsminister säger:

- Jag har tidigare inte på allvar förstått hur viktigt det är med den personliga integriteten för så många svenskar. Inte bara moderata väljare utan även för många andra. Riksdagsmän i regeringen har vacklat i frågan men jag har tidigare varit principfast.

Svenska folket är frihetsälskande och vana att leva i en demokrati där man har rätt att yttra en åsikt även anonymt. Det är grunden i vårt samhälle. Därför har jag bestämt att vi drar tillbaka lagförslaget och börjar om med ett vitt papper och då ska självklart personer som förstår hur internet fungerar både på det tekniska planet men också på det det beteendevetenskapliga. Inte minst ska vi ta hänsyn till den personliga integriteten.

Åh vad jag skulle beundra en sådan man som lade undan prestige och stolthet och backade - För väljarnas skull. Det skulle vara en statsminister värd att vara stolt över. I motprestation kan jag lova en rejäl insats i nästa valrörelse. Dessutom så är jag övertygad om att man alltid går ut stärkt ur en situation där man medgivit att man kanske tagit fel... för då man får sympatier som går utöver det vanliga. Man visar att man är människa också. Det gillar väljare ...

Fredrik och Philip sjunger och min statsminister ler och pussar sin fru. Så ska det se ut... Det finns värme där och det behövs säkert, det är tufft på toppen. Man är ganska ensam när det kommer till kritan, men man kan få sympati ganska lätt...

(SvD)

Vi är så många bloggare som tycker i denna fråga. knuff.se, bloggar.se , intressant. Mildner på sydsvenskan reflekterar över bloggare, media och IB-affären. Det är mycket att tänka på och rädas över faktiskt. Emma kör varje dag utbildning i frågan. De här har länkat till mig idag Alter Ego, Hultin, Trotten, Alter Ego igen, ErikL, Törnebohms, Basic, Klokbok, teflonminne, Blogge, WitchBitch, Tomas sida, Molnen hopas, PL&C, Expressenbloggen, I huvudet på Svenssons, Törnebohms, Bloggtidningen, Kattkorgen, Kulturbloggen.com

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fast är inte det här pratet om att folk lever på bidrag... och egentligen hela Reinfelts bok ett tal om att han tycker att folket är parasiter. Även om han inte säger det med det ordvalet.
Att folk inte jobbar och lever på bidrag istället.

Anonym sa...

Men snälla Daniel A! Att folk inte jobbar och lever på bidrag ÄR att parasitera!!!!

Det är något snett när folk tror att det faktiskt är en option att få bidrag om man är kapabel att dra sin egen last i samhället. Exempelvis när folk som är arbetslösa tackar nej till jobb för att de upplever sig vara "överkvalificerade". Någon annan betalar för deras liv, dvs de parasiterar på någon annan.

Vad gäller folk som defakto är sjuka är det en helt annan sak. Där är det förvisso ett parasitbeteende, dock med den stora skillnaden att det finns stort folkligt stöd för att detta är ok.

Jag har mkt allvarliga problem med attityden att det är okey att gå på bidrag. Folk borde skämmas!

Anonym sa...

Det var chockerande att se den trevande försiktighetsgeneralen Reinfeldt förvandlad till demagogisk buffel med stålblänkande blickar "som kunde döda". Det passade hemsk illa med hänsyn de allt större problem svaga människor fått i Alliansen Sverige Han gjorde sannolikt fler ännu mer förbannade på Alliansen.

Den lugna, säkra Mona däremot var skön att höra och se. Jag är bergis på att hon vann sympatier.

Anonym sa...

Nej det är sant, han kallade oss bara sovande idioter som inte är intelligenta nog att ta politiskt ansvar istället. I bokform. Du vet, "Det sovande folket".

Snälla tänk lite innan du skriver såna saker Mary!

Anonym sa...

Jag har haft en semester i kungshamns skärgård... jättetrevligt, men har också lett till att man har sluppit internet.
till anonym 1# vill jag säga:
Läs artikel 23 punkt 1 i mänskliga rättigheterna.
Där stårdet att Var och en har rätt till arbete, fritt val av sysselsättning, rättvisa och tillfredsställande arbetsförhållanden samt till skydd mot arbetslöshet.
Det betyder att man inte ska bli påtvingad ett jobb som man inte vill göra... det är ganska krasst ibland och jag är väl inte för det heller helt och hållet, men att påtvinga en människa ett jobb som han/hon inte vill ha är att bryta mot dom mänskliga rättigheterna.
Och ibland tror jag t.o.m att dagens regering bockar av alla dessa artiklar och hittar på nya lagar hela tiden för att bryta mot dom.
Det som Mary gärna tar upp här om avlyssning är ju ett brott mot artikel 2, 3?, 7?, 8?, 10?, 11, 12, 19, 21:3, 29.
Vissa av artiklarna är ju direkta brott, och vissa är indirekta (t.ex. 2). Staten har ju för vana att avlyssna folk som har kontakt med ryssland o.s.v. även om det är affärsmän.