onsdag 9 juli 2008

Hur korkad får man vara egentligen...

Visserligen skulle jag bli oerhört smickrad om någon frågade mig om legitimation för att kolla om jag uppnått myndig ålder. Men allvarligt, vad är det för dumskallar som begär legitimation av fullt vuxna människor, det kan vem som helst förstå att en som ser ut som 50 år troligen har passerat 30-årsstrecket? Eller? Hur kan man bara stoppa en pensionär som vill köpa cigaretter?

Varför har man satt ett 30-årsstreck för inköp av folköl på ICA? När man kan gå på Systembolaget och köpa starköl när man fyllt 20 år.

Det är helt otroligt dumt det här... ICA och andra skämmer ut sig själva så till den milda grad. Kan ingen tala om för den som sitter i kassan att bestämmelsen handlar om (vilket jag utgår ifrån) att man inte ska sälja alkohol och cigaretter till minderåriga. Att stoppa vuxna med såna dumheter som att kräva legitimation är lika med att kunderna slutar handla i butiken överhuvudtaget.

(Aftonbladet)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Enkelt, det handlar om oansvar. Samma människor som gapar om hur oansvarigt det är när ungdomar dricker och drar runt på stan, vägrar själva att ta det ansvar det innebär att använda sitt förnuft och göra de självklara bedömning det innebär att avgöra att en rynkig 50 åring faktiskt fyllt 18.

Unknown sa...

Kolla in det här, som jag just såg hos Ingerö:

DN Debatt 9/7 2008
”FRA-lagen jagar bort IT-företag från Sverige”


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=802909

(Fanns inte i min pappers-DN 9 juli)

ArmchairConductor

Anonym sa...

Dessutom är det väl inte mycket att bråka om ifall en och annan 17-åring lyckas köpa folköl?