fredag 18 juli 2008

Lagstiftning som tävling...

I gårdagens Expressen kunde man läsa att försvarsministern säger att han inte tror att folkpartisterna kommer att lyckas. Förhoppningsvis så var det en groda som trillade ur munnen på honom, eller så är han felciterad. I annat fall är det en oerhörd osympatisk sida som visas, det är inte så jag uppfattat det tidgare. Kanske en väldigt pressad försvarsminister?

Får inte debatten en olycklig inriktning på grund av det? Det handlar alltså inte om vad protesterna gäller utan det handlar om vem som ska vinna. Det blev plötsligt en tävling, och där står makten naken i all sin prydno. För det tycks nu handla om att driva beslutet i hamn till varje pris. Inte ett dugg om innehållet i det man beslutar om. Skrämmande och pinsamt.

Det är bekymmersamt om lagar i Sverige ska stiftas på sådana premisser. Jag hoppas dock att regeringen i övrigt uppmärksammar att det finns ett kompakt motstånd mot den här lagen och att man också bryr sig om det och försöker ställa saken till rätta. Att låtsas som om motstånd inte har någon betydelse lär straffa sig i längden Det är verkligen trist.

Varför är det så nödvändigt att hålla sig till just den här lagen? Varför kan denint erivas upp och göras om så att den omfattar alla tillägg från början?


(intressant)

Det bloggas för fullt om detta nu. Många olika ingångar, men en gemensam tanke. Vi vill värna om den personliga integriteten.

Skiften
Badlands Hyena
Blogge Bloggelito
Kulturbloggen
Jonas Morian
Politiskt inkorrekt
Alltiallon

Jinge
Folkpartiet i Nacka
Gubben vid Rämen

och många många fler - kolla på Knuff


Sydsvenskan
SvD

4 kommentarer:

stefan cronberg sa...

A propos den halstarrige försvarsministern - född 1966 - så kan jag inte låta bli att referera till en artikel häromdagen där företrädare för de borgerliga studentförbunden skrev att det var ALLIANSREGERINGENS FYRTIOTALISTER SOM INTE FÖRSTOD (DEM) och implicit de frågor som rörde sig i den yngre generationen.

Genomsnittsåldern på dagens regering är 47 år; således födda 1961. De tongivande i regeringen; Reinfeldt 43, Borg 40, Littorin 42 och den arme försvararen Tolgfors 42. Alla skolade i Ungdomsförbund, där de lärde sig att makten och inflytandet är det som räknas. Det förklarar varför de med den drucknes envishet håller sig i lyktstolpen hellre än erkänna att det här håller på gå åt skogen.

Det håller på att bli en fråga för dem om VI och DOM. Tala om alienation!

Stefan Cronberg

Anonym sa...

Jag måste ju säga att Tolgfors framstår som en klar parallell till Bosse Ringholm... Nej, Sverige klarar sig bra utan politiker som är principlösa och bara ser uppdraget som att genomföra sin herres önskningar. Han kanske ska slå följe med Bodström och bli advokat istället?

Mary X Jensen sa...

Tolgfors är nog ingen klant, men han har en fråga att driva som vi inte är överens om...

Sak och person manmåste skija på det, hela iden egentligen, men det är inte helt enkelt.

Bo sa...

Är inte detta en allt för vanlig företeelse när det gäller politik?
- "Mitt förslag är viktigare än resultatet".
- "Även om motståndarna har samma förslag som jag, röstar jag hellre ner deras".
Jag har naturligtvis inget annat belägg för mitt påstående än att jag ser det emellanåt i medierna.