söndag 17 augusti 2008

Försvara sig med ettor och nollor kan det vara bra det...

Försvarsministern skriver om försvaret på Brännpunkt. Det handlar om hur snabbt konflikten mellan Ryssland och Georgien uppstod och hur kvickt snabbrörliga förband kunde sättas in. Sverige behöver ett år för att sätta 10 000 man på krigsfot. Därför behöver vi FRA-lagen menar försvarsministern. Jag får inte riktigt ihop det faktiskt. Det ena känns mer som ett praktiskt problem att lösa, att se till att vi har ett fysiskt försvar som fungerar. Att lösa det med ettor och nollor kan väl knappast fungera när bandvagnarna rullar in på gator och torg? Eller är det jag som är dum?

Det känns lite läskigt förstås att läsa vad Tolgfors skriver och det är säkert meningen också, att skrämma oss. Slutklämmen i hans artikel är "Därför är också den nya signalspaningslagen en förutsättning för den som vill värna vår säkerhet och militära alliansfrihet. " Så där fick han in FRA-lagen igen då. Är det påståendet verkligen relevant?

Om det är information om just aktuell främmande makt vi vill ha så kan man kanske utan att ens försöka vara smart själv, tänka sig att de nu täppt till hålen som eventuellt möjliggjort avlyssning av deras förehavanden. Eller vem tror att de kommer att släppa ut annat än missvisande information i avlyssningsnäten? FRA kan rent av blir ett bra redskap för dem att sprida desinformation. Vem vet - bara en enkel tanke. Mitt bidrag till SWOT-analysen. Emma
talar om var man kan finna fakta och Klamberg erbjuder ytterligare en analys av FRA-lagen.

Jag vill inte på något sätt förringa rädslan för krig, själv är jag skraj som sjutton. Som kvinna tycker jag att det är svårt att förstå det här med bandvagnar, vapen, våld och intervention. Men nu ser världen ut som den gör och det är inte utan att jag inser/anser att vi behöver ett rejält försvar. Det är ett läge man får gilla även om idealet är "Peace, love and understanding".



Bloggar: Svensk Myndighetskontroll, Tokmoderaten,


(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,




10 kommentarer:

stefan cronberg sa...

Tolgfors artikel på SvD´s Brännpunkt idag 17 aug.

Det är egentligen ganska fantastiskt hur en "ledande" politiker så totalt kan lossas som om det som sagts under det gångna året om vårt försvar, och de av Borg önskade prutningarna, aldrig sagt.

Det yttersta ansvaret för snedrekryteringarna till alliansregeringen vilar på statsminister Reinfeldt.

Anonym sa...

Kopplingen mellan det svaga försvaret och FRA-lagen blir ju ännu märkligare när man tänker på att FRA är en civil myndighet.

Anonym sa...

Ettor och nollor var det, ja.
Nollor verkar vi i alla fall ha gott om...

Anonym sa...

Hm, själv är jag faktiskt inte ett skit orolig för att Sverige ska bli intaget av ryssarna. Varför skulle de göra det? Det går inte på något sätt att jämföra hotbilden mot gamla sovetstater och Sverige i samma andetag anser jag. Visst kan baltikum ligga skrynkligt till i någon framtid, men knappast Sverige.

Den dag Sverige blir attackerad av ryssarna, så har vi det tredje världskriget. Inte för att Sverige på något vis är viktigt, njet, tvärtom. Vi är så pass oviktiga, så om man intar oss så har man nog tagit över (eller står i begrepp att ta över) stora delar av europa.

Med detta sagt, vi ska ha ett försvar som är värt namnet. Det viktigaste försvaret av vårt territorium utgörs av hemvärnet, men även våra förband, flygvapen o.d. behövs. Men vi ska ju inte överdriva vare sig behovet av ett starkt försvar, inte heller hotbilden mot Sverige.

Men jag kanske är naiv, ryssen kanske är redan på väg?

Mary X Jensen sa...

Jag är rent allmänt ängslig för våld och krig, tycker helt enkelt att det är onödigt... och läskigt.

stefan cronberg sa...

Det ligger en hel del i vad "Rhodin" skrev; dock lär väl oss historien att det osannolika kan bli sannolikt, eller? Vad händer t ex om vi - enligt Rysslands åsikt - det strular till det med gasledningen intill Gotland och Bornholm. Skall vi låtsas som om det regnar?

Anonym sa...

Det är förstås inte alls omöjligt att vi i framtiden hamnar i krig med ryssarna eller några andra heller för den delen. Framtiden är ju så beskaffad att den inte gärna förtäljer sin agenda i förhand.

Men om vi "sköter oss", så har vi nog en god chans att slippa bli invaderade även i framtiden. Säga vad man vill, men att att fortsätta med neutralitetspolitik (=fegis-politik) är ett bra sätt att hamna i trubbel. Är man liten och klen så ska man inte vara för uppkäftig heller - det lärde i alla fall min uppväxt mig. Sen kan man ju tycka det är tråkigt, men hey, i världspolitik och krig, så råder inte demokrati.

Jag har växt upp med folk som har pratat sig varma om neutralitetspolitik; dvs när dina bästa vänner får spö, så tittar du bort och kanske hämtar basebollträet åt dina kompisars antagonister. När de ropar på hjälp så håller du för öronen och sjunger "internationalen".

Man knappast ägna sig åt auktoritärt maktspråk om man inte har täckning för det. Det är få som har täckning i en dylik diskussion med ryssarna. Vi är inte heller med i NATO, så vi får nog spela fegisar ett tag till.

På så vis sparar vi en massa pengar också. Jättebra.

Lars-Erick Forsgren sa...

Jag blev så tagen när jag såg att du la en länk till min blogg och kallade mig "klok folkpartist" att jag kom av mig.
Detta då jag till en början stördes lite av rubriken till din blogg, lät som en skolflicka med moderatsmitta som skrev om privat drömmar.
Men ursäkta, du skriver ju "klokt". Och intressant. Genomtänkt.
Det är inte fel att skriva känslomässigt rakt av, men i FRA-frågan gäller det nu att rikta in sig på rätt målgrupp. Jag tror att det är de ja-röstande som ändå var/är tveksamma till FRA-lagen. Att resonera lugnt och sakligt, men gärna med humor, så att de inte känner sig förolämpade utan tar till sig sakskäl. Och t ex inser att en kompromiss nog inte löser något. Att det är viktigare att kunna analysera tillgänglig information är att dränka sig i onödig info, info som dessutom är integritetskränkande o lockar till missbruk... etc.

Mary X Jensen sa...

Tack ska du ha. Jag är nog inte direkt en liten flicka ;-), det är mitt barnbarn som är på bilden - hon får väl representera framtiden eller nå´t. Karameller kommer av att det finns så många sorter. FRA-lagen är väl en sur seg smällkaramell kan man säga.

Jag tror också att man måste rikta in sig på rätt målgrupp och tangera alla sprötoch därför också använda sig av olika uttryckssätt.

Jag vet att min blogg läses av många som bör läsa... Det är bra.

Lars-Erick Forsgren sa...

.. och jag är inte precis en liten pojke. Däremot kan den som letar hitta ngn bild av min lille son på min blogg.
FRA-lagen, smällkaramell. Tja, låter farligt, men om det bara är rätt sak som smäller, så OK.

F.ö. kan det vara kul att botanisera bland bloggar och komma underfund med vad som ligger bakom de ofta fantasifulla namnen. Eller att bara notera ett vanligt, riktigt namn o se vad den personen står för.