torsdag 11 december 2008

Så var det bloggtävling - Stora Bloggpriset.

Aftonbladet drar igång en rejäl bloggtävling - Stora Bloggpriset. Man kan välja mellan flera olika kategorier av bloggar som tur är. Blondinbella och hennes unga läppstiftsbloggare (det ligger ingen värdering i detta - jag har också varit 18 och vurmat för Shantung 23) kommer annars att ta hem alltihop. Man ska inte underskatta den yngre generationen, i synnerhet inte på internet.

Politikerbloggen tycker att Aftonbladet härmas eftersom de har sin tävling om bästa politiska blogg. I tidningen Dagens media säger Niklas Svensson att det är skoj att Aftonbladet också satsar på tävling.

Men på en skala grabbar - hur nytt är det med tävling? Två båtar på en insjö och det blir regatta. Det är kul med flera tävlinga, bara man tar det för vad det är. Just kul... Rosemari på Kulturbloggen tycker att det är en jättebra idé det här. Finns det ett Stort journalistpris så ska det finnas ett Stort Bloggpris också menar hon och jag håller med. Så småningom så kanske dessa flyter samman till ett Stort Pris, men än så länge är traditionell media och bloggare skilda åt. Konstigt egentligen, för många av oss är gamla journalister dessutom, och tycker nog att vi kan höra hemma i båda världarna. Det finns många duktiga bloggare och branschen kan här få en ny rekryteringsbas. Jag skulle gärna jobba som ledarskribent till exempel. Hint hint...


Blogge är jätteskeptisk och tänker inte vara med. Här kommer en till muntergök. Jinge tror att det blir stort med Aftonbladet som arrangör, det gör Laakso också. apg29 är förvånad. Där ser man. Emma skriver om detta och hänvisar till Medievärlden. Scaber Nestor är skeptisk likaså, nope jag känner mig inte billig. Cheer up nu grabbar och gummor det behövs lite glam i detta mörker och i denna vargavinter vi har framför oss... Vad kan vara bättre än en kul tävling och lite fest.


Glöm nu inte tävlingen Årets Politiska Blogg

Bloggen Bent som också har en tävling gläds åt konkurrensen till Årets Politiska Blogg. Där kan ni exempelvis börja med att nominera min blogg för att sedan rösta säger jag ogenerat, samt förstås ge en röst till andra ni gillar. Jag har nominerat Farmor Gun förstås och så Blogge (tyck vad du vill du ;.) de övriga är hemliga för jag tycker om så många så jag nämner ingen mer och glömmer heller ingen.


Det finns en del andra tävlingar redan. Kulturbloggen har Kulturblogg Award och Bloggen Bent har sin tävling Årets Politiska blogg för tredje året i rad. Jag tror att Aftonbladet har muskler att göra detta till en riktigt bra tävling som kommer att gynna oss som bloggar och påvisa att det verkligen finns en väldig bredd i bloggandet. Många tycks tro att det handlar om dagböcker på nätet skrivna av illiterata skräniga typer som gillar tjyveri på nätet. Det är inte alls så, det kommer man underfund med om man bemödar sig att sätta sig in i saken och inte bara litar till sina egna fördomar. Här finns doktorer, jurister, professorer, journalister, autodidakter, skrivkunniga, teknikkunniga,konstnärliga, medkännande, empatiska och vänliga männsikor. En och annan är lite ilsken också, men de möter vi överallt...

Bakom bloggarna finns det fackkunskap i mängd, kreativitet, artisteri, hängivenhet, engagemang, stringens, sammanhållning, vitala diskussioner, fördjupningar, kunskapsöverföring, perspektiv mm.

Jag tycker att det här är rent skojigt...

Uppdatering - Jösses vad människor är kritiska till tävlingen Stora Bloggpriset. Alex Schulman är sur för att det är hans idé som andra knyckt. Andra tycker att det är helfel. Ja men hallå. Va sura och griniga då. Snart kommer snön i alla fall. Jag må vara naiv men är bergis lyckligare än alla surkart.


Bloggportalen


(intressant)



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är som med Nobelpriset – statusen och prestigen ligger i åldern och mognaden på priset. Och Bents tävling är ju i sammanhanget ärevördig och anrik.

Rolle sa...

Fint, ska jag rösta på dig?

Björn Wadström sa...

Det finns alternativ till gammelmedias och komersialismens övertagande:)
2007 blev Mymlan Årets blogg alla kategorier. Så jag kör omröstningen äen 2008 fast det är rätt mycket pyssel.
Gör gärna lite reklam för vår egen (bloggarnas) idealistiska bloggtävling.
Läs mer här: http://wadstrom.blogg.se/?tmp=11200515