lördag 10 oktober 2009

På twitter händer det lite olika saker... Rickards pastasallad

Det är alltid en väldig blandning på diskussionerna på Twitter. Vi har barhäng där kan man säga och vi sitter och kommenterar som gubbarna på hyllan i mupparna om alla möjliga ämnen. Ibland är det allvar ibland är det larv. Ikväll är det mycket matsnack. Den särdeles duktige kocken Rickard Nilsson är där. Han bad om recepttips och jag kom på att han en gång gjorde en helt otrolig pastasallad som jag tappat receptet till.

Det blev ett riktigt deckarjobb faktisk. Ty den här rätten gjorde jag till min dotters studentkalas 1993! Kom bara ihåg pasta, rödlök och att det var rödvinvinäger i dressingen, det var lite ovanligt på den tiden. Salladen var hur som helst helt outstanding, pastasallad kan ju vara bra äckligt och trist som bekant. Hur många rätter tror ni att en kock har gjort med dessa ingredienser? Just det, ganska många. Inte lätt att veta vad jag menade.

Nåväl skam den som ger sig, här är envisheten bara förnamnet, jag rafsade fram min låda med gamla recept som nu flyttat med mig från Österskär till Djursholm tillbaka till Österskär. Och tro´t eller ej, där ligger blocket som jag skrev ner ingredienserna på. Helt otroligt. Så här Rickard får du det tillbaka. Inga mått finns för jag jobbar inte med det ;-). Men du kanske kan fixa till det här på ett modernt sätt nu. Mer kock än husmor så att säga.

Rickards otroliga pastasallad

Kokt penne, jätteräkor, musslor, strimlad purjolök, hackad persilja, gräslök, paprika, sockerbönor och mer grönsaker efter smak och tycke.

Vitt vin, rödvinsvinäger, olivolja, vitlöksklyftor och salt och peppar.


Till detta serverades bitar av smördegsbitar.

Riven ost, grönsakshack lägges på smördegsplattor, limma ihop kanterna med (vad? vatten, ägg?) Skör i bitar, pensla med äggula och strö lite grovsalt över. Grädda i 200 graders ugn tills gyllenbrunt.


Obs! Detta inlägg är lite speciellt.

Inga kommentarer: