lördag 24 april 2010

När kvalificerade kvinnor skapar nätverk får de kritik...

På tapeten just nu är Riksrevisionens kritik mot att det finns ett nätverk bestående av kompetenta och framgångsrika kvinnliga jurister som har som målbild att hjälpa varandra och andra att komma vidare för att inta högre positioner i sitt yrke. Det är väl hur bra som helst. Betydligt bättre än lagstiftning och kvotering. Hur många manliga nätverk finns det inte? Där man stöttar och hjälper varandra att komma vidare i karriären. Det har på senare år uppstått ett antal intressanta nätverk där kvinnor stöttar varandra. Geekgirls är ett sådant där IT-intresserade och högst kvalificerade kvinnor träffas regelbundet. De startar egna bolag och hjälper varandra.

Det kan vara den allra bästa vägen att gå - att kvinnor samverkar på samma sätt som män gör för att komma fram i yrkeslivet. Ofta handlar jämställdhet av någon anledning om att ta ifrån andra privilegier som man själv vill ha. Det stannar upp de hela i en introvert kamp som når helt fel mål. Meningen med jämställdhet måste vara att få in andra perspektiv i en verksamhet, inte att "ska du så ska jag". Hur mycket sundare är det inte ta för sig själv och säga flytta på er här kommer jag och jag vill vara med jag har något att bidra med. För att kunna göra så behövs stöttning av andra likasinnade förebilder, i det här fallet starka kvinnor. Nätverket Hilda arbetar för att stödja kvinnor i sin profession inom rättsväsendet. Jag skulle önska att vi fick se fler såna nätverk även inom andra yrkesområden. Det behövs. Det är märkligt att det kallas feministisk agenda bara för att kvinnor stöttar varandra i stället för att bara gå och vänta på att man ska få utrymme i en värld som trots allt domineras av män idag. Ingen kan väl säga emot det?

Anne Ramberg är en kvinna jag verkligen beundrar - hon ger sin syn på kritiken mot juristnätverket Hilda här. Den känns helt relevant.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,