tisdag 3 augusti 2010

Bara för att jag har sagt det.. om Swift...

Cecilia Malmström skriver att syftet med Swift-avtalet är att bekämpa terrorism och inget annat. Integriteten är skyddad. Det där är ett sånt typiskt politikersvar eller föräldrasvar om du vill. Bara för att jag säger så, ut och lek med dig nu. Det duger inte riktigt åt mig faktiskt, jag vill ha mer detaljer.

Svar som "mycket bättre" "så begränsad som möjligt" "många andra förbättringar" gör inte att jag känner mig så trygg. I och för sig så är jakten på terrorister viktig och det är klart att man ska använda de verktyg som finns. Men just nu verkar det som om det är just databassökningar, gärna i bulk som är på modet. Detta utan att man på seriöst allvar vilken kostnad den metoden har för den personliga integriteten för oss som har så kallat vitt mjöl i påsen. Det bestämmer man inte själv, det är alltid någan annan som tolkar.

Önskvärt vore att vi fick upp en mycket seriös diskussion kring just personlig intergitet och att det blev resultatet av den som skulle vara ledande i alla former av datainsamling och inte som nu att det fixas extralagar i efterskott för att skydda oss. Jag tror inte att politiker ljuger oss rakt upp i ansiktet, däremot tror jag att de ofta väljer den kortaste vägen. Den som verkar enklast och sen talar de om för oss andr ahur det r, precis som den auktoritäre förälderns skäl till en olydig unge. För att jag har sagt det. Problemet är att ungar/medborgare inte alltid nöjer sig utan vill veta varför.

Som HAX skriver "Typiskt nog nämner hon inte kärnfrågan med ett enda ord: Data kommer att överföras i bulk. Vilket med nödvändighet innebär att helt oskyldiga människors banktransaktioner kommer att granskas i USA:s datamining."

Alla äpplen i en säck så att man kan leta efter de ruttna... Vem avgör graden av ruttenhet?

Kunskapssamhället Annarkia

Uppdatering: Detlef Quast vidhåller sin tidiga linje. Det går inte att skydda integriteten så som politiker påstår. Det finns tekniska problem. Många politiker verkar tro att det går att jämföra nättrafik med vanlig post där man kan urskilja på kuvertet vad det innehåller om frimärket är svenskt eller utländskt. Det är inte så. Så jag undrar om det är onda krafter som vill luras eller okunniga som inte bryr sig. Vilket som är värst av alternativen är svårt att säga. Det är angelägen fråga.

LAKE och jag är ofta överens och han tycker att Detlef Quast verkar ha en del på fötterna när han uttalar sig i saken. HAX anser att det ligger en ridå av dimma runt hela SWIFT-avtalet. Futuriteter "Vad detta betyder är att om USA ser något misstänkt hot mot sig så kommer de att be EU att frysa privatpersoners tillgångar och rasera personens privatekonomi". Calandrella skriver så här. Är inte röstberättigad ännu men kommer att bli och har redan så stora insikter och tankar. Farmor Gun befinner sig i de äldres skara och är alltid intressat att läsa. Anders S Lindbäck menar att Malmström ljuger. Det tror inte jag men däremot som så ofta så använder politiker sin auktoritet och tror att det räcker. För att man sagt så. Föräldrarollen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Jan-Olof Flink sa...

Sedan har jag rätt svårt att tro ens lite på att syftet med att kolla interna betalningsflöden skulle vara att hitta terrorister.

http://futuriteter.blogg.se/2010/august/lurad-eller-mutad.html

Jonas sa...

Efter att ha hängt med i debatten ett tag framstår argumentet för avtalet ungefär detsamma som argumentet för invasionen av Afghanistan, "USA är tufft.".

Jag vidhåller det jag alltid har tyckt: Låt oss sälja uppgifterna istället! Lek åtminstone med tanken. Information om alla utlandsbetalningar från EU, vad kan det vara värt?

Med tanke på vad underrättelseverksamhet omsätter årligen, och ändå knappast kan producera lika bra rådata som SWIFT, kan man börja ana. Deras jobb efter kalla kriget är till allt större del att se till att det egna landets konkurrenskraft står sig. Det vore snarast att betrakta som tjänstefel om de inte beredda sig tillgång till denna guldgruva av rådata EU nu bjuder på.