söndag 2 januari 2011

Patrik Fältström - det saknas folk som kan internet...

Patrik Fältström är en person som jobbat med internet länge. Han kan tekniken och har alla kontakter man kan tänkas behöva. Han är en riktig guru. Inte som en självpåtagen roll utan den är honom given.
Han skrev i dag artikeln Det saknas folk och ger infrastruktuministern  Anna.Karin Hatt lite råd. Han slänger också ur sig en fundering "Anna-Karin Hatt frågade i Twitter hur vi ska få fler kvinnor i ledningen av IT-företag, och jag tror svaret på den frågan är samma som den ovan. Jag påstår nämligen, baserat på min egen erfarenhet, att kvinnor inte tål bullshit lika mycket som män. Så kvinnor ger upp, och rör sig mot sådant där det är lite mer ordning."

Nu håller jag inte med honom fullt ut här. Patrik och jag har känt varandra en väldig massa år och vi gillar varandra väldigt mycket. Jag beundrar honom både för hans otroliga kunskaper och som den otroligt trevliga och vänliga person han är. Men inte sjutton förstår vi varandra när det kommer till diskussioner om internet. Patrik är nere i tekniken och jag engagerar mig i användningen. Det blir skojiga om än ibland obegripliga diskussioner. Det Patrik säger är viktigt och det jag säger är också viktigt. Fast på olika sätt. Men det är klart att om inte Patrik och de teknikkunniga fanns skulle vi inte ha något internet. Om inte såna som jag som diskuterar användningsområden och de beteendevetenskapliga aspekterna av internet fanns skulle det också bli galet, det behövs alla typer av förståelse. OK att jag inte använder hans olika begrepp och han använder inte mina. Olika diskurser helt enkelt. Men genom att vara medveten om just detta så går samtalen ändå framåt, eller så byter vi ämne rent av. Vi ska inte slå varandra i huvudet - vi ska samverka.

Dock är hans bloggartikel Det saknas folk  ett väldigt viktigt inlägg i den här debatten i den här debatten. Jag som tidigare i många år varit chef i teknikföretag känner igen detta så väl. Min syn är att det behövs människor som förstår lite av båda sfärerna. Som i alla fall vill förstå. Det gäller att mixa ihop beteendevetare och tekniker. Internet har stor betydelse för oss alla. Jag vet nu när jag skriver dessa rader att det finns de som kommer att hoppa på mig och säga att du kan ju ingenting. Jag svarar jag kan andra saker som också har betydelse i de här sammanhangen. Jag kan knyta ihop världarna nämligen, vet var kunskapen om olika saker finns. Det är sånt man lär sig när man jobbar med olika diskurser och har varit med några år. Jag är ingen expert utan generalist. Alla behövs.

Den här ogreppbara händelsekedjan blir väldigt uppenbar när Hasse Rosén i en artikel bekräftar hur USA kan sätta agendan. Det beror på att många har för stor tillit till USA helt enkelt, det är nog inte svårare än så. Man ifrågasätter inte vad det hela innebär utan bara följer med på den ena dgrejen efter den andra. Sverige har en central roll i internetkriget skriver Rosén och delar med sig av en del av Wikileaksdokumenten i en artikel som förvisso kanske inte är ny för oss som hållit på ett tag, men det är inte för oss det behöver skrivas heller. Det är för de andra. Internet är inte helt okomplicerat för den som vill ha kontrollen. Det behövs kunskap här och vi ska vara försiktiga med hur vi går fram. Europakonventionens artikel 8 är viktig och jag hoppas att den får större utrymme framöver när det gäller vår personliga integritet. Tyck gärna att jag tjatar och har jag fel så upplys mig... Men den här frågan engagerar över alla partigränser.

Sverige nyckel i framtida cyberkrig meddelar Sveriges Radio. Man kan bli förskräckt för mindre. Varför talar vi inte om hur vi ska skydda oss. Hur tar vi vara på det här fantastiska internet som Patrik Fältström och hans medkunniga håller på och bygger upp.

*******************************************

Patrik Fältström gästbloggade här på MMK och skrev en artikel kring FRA-lagen, utifrån sitt perspektiv. Det är en nyttig återblick från de diskussioner vi förde här 2008.

Det är uselt

Intressant

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: