onsdag 21 september 2011

Kvotering på tapeten igen...

Partisekreterare Arkelsten lovar diskussioner om könskvotering på moderaternas partistämma i Örebro. Det ska tydligen vara bra. Det är för få kvinnor i börsstyrelser säger hon och det kan man hålla med om. Men ska politiken verkligen lägga sig i den saken?

Den här frågan är uppe då och då. Jag tillhör inte dem som håller med. Kvinnor är hälften och de är självklara deltagare i samhället överallt. Men att tvinga in dem känns fel. Vem vill vara den kvoterade? Tvingar man fram det här beslutet så kommer alla kvinnor att betraktas som inkvoterade vare sig det är så eller ej.

Mitt bidrag till diskussionen får bli att man i stället för krav på kvotering tar fram moroten och tilldelar det företag som är bäst på jämställdhet en plats i solen. Det gäller inte bara utifrån kön utan kan mycket väl handla om etnicitet, funktionshinder, ålder och annat. Eller liknande. Men tvång och förbud - nej.

Moderaterna har tidigare tassat i markerna kring könskvotering och det låter inte helt rent i öronen när politiken vill lägga sig i hur privata ägare ska ordna ledningen av sina företag. I synnerhet inte moderater då. Mothugg utlovas av många i denna fråga.

En viktig aspekt här är att politiken inte ska lägga sig i precis allting. I synnerhet inte vilka ägarena ska arbeta med. En av mina före detta chefer sade -

"Det här företaget är mitt och jag lägger ned det imorgon om det inte är kul längre"

Finns anledning att fundera kring den aspekten också. Förvisso inte ett börsnoterat företag men en stor arbetsgivare på mindre ort.

Isabella Jernbeck (M) är emot kvotering och hon skrev tillsammans med flera andra moderata kvinnor en artikel emot kvotering i SvD tidigare. Sofia Arkelsten står med där och jag hoppas att hon blivit felaktigt uppfattad i dagens tidningar. Så kan det vara.

Yngre kvinnor i moderaterna skriver på Brännpunkt och meddelar att de är emot.
Jag med. Jag sitter i en bolagsstyrelse utan att vara inkvoterad och det går utmärkt.

Tokmoderaten  Maria Hagbom

Ledarbloggen




Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: