tisdag 3 januari 2012

Så var det där med integriteten igen då...

För det allra mesta så håller jag med mitt parti moderaterna och står bakom det mesta. Går till försvar när något känns orättvist. Men när det gäller FRA-lagen och dess konsekvenser för privatlivets helgd så är jag ståndaktigt emot. Det var världens liv på många av oss bloggare, från alla partier och korsen och tvärsen när beslutet om FRA-lagen skulle fattas. Det var en jobbig och de riksdagsmän som försökte gå emot fick ta mycket stryk. Dock så lyckades regeringen driva igenom förslagen, men inte utan vissa undantag. Det blev inte rätt på alla plan, alla vet det också. Det må ha kostat mig politisk framgång, men det kan det vara värt. Detta är viktigt.

Jag skrev då och vidhåller detta fortfarande.

"Att det inte var bra från början insåg man inte minst när det tillkom en massa lappning och lagning och tillägg  - på ett dygn. Klart att det inte kunde bli bra det heller. Lappingarna blev ett problem för polisen och nu ska det till ny utredning här för att lösa deras problem.  Min lapptäckesmetafor håller:

"...  jag har tidigare gjort jämförelsen med ett lapptäcke där var och en strider för sin bit utan att se om det passar ihop eller inte och när täcket väl sitter ihop och är tvättat blir det som när man fått in en svart strumpa i vittvätten. Allt blir grågrått, förstört och går inte att återskapa."

Vi vill inte ha våra e-brev lästa, våra telefonsamtal avlyssnade. Är det så svårt att förstå? Jobba gärna med punktavlyssning baserad på angelägna grunder. Dra inte in oss alla i processen bara för att det går. 

Att polisen ska ha bra verktyg att jobba med är självklart på nåt sätt. Men spela inte tärning med allas vår personliga integritet."



Idag har frågan väckts igen av Emanuel Karlsten som i en krönika i DN skriver att FRA-uppgörelsen är en skymf mot alla som gett sitt liv för frihet. Det gäller att se större storheter än bara de man har närmast kroppen. Att jaga banditer är en viktig sak förstås men att värna om vår andras frihet är än större och viktigare sak. Vi har ministrar som Carl Bildt som talar om demokrati och vikten av ett fritt internet. Jag vet att flera tycker att det är viktigt, även statsministern talar ibland om vikten av att vidmakthålla demokratin. Man kan bara hoppas att det håller hela vägen ut nu. Att vi ser till att försvara vårt öppna samhälle, inte bara i ord utan också i handling.


UPPDATERING: För mig är politik debatt och utbyte av tankar. Jag ställer mig INTE bakom någon stämning av staten med anledning av ovan. Bara så att det är klart. Jag tror på dialogen.


Bloggar: 


FRA - För Regler framför Ansvar  - Kommunchefen.
Emanuel Karlsten -  Om vi inte kan uppskatta vår frihet – hur ska vi då förstå när den kränks? LÄS! "... det absolut största problemet är att allt det här är en ickefråga för så många ..." även för dem som fattar besluten tror jag dessvärre. Det är dock så att demokratin börjar och slutar hos dig som Emma Andersson uttrycker det på sin blogg Opassande. Magnihasa skriver om den mellanmänskliga kommunikationen.


Rick Falkvinge har rätt i den här frågan enligt min åsikt. 


DN - Ledare


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: