tisdag 25 september 2012

Fått order om att vara nyfiken...

En polisman döms för dataintrång. Han har läst register som han inte borde. Skälet är att han fått order om att vara nyfiken, säger han. Detta är det självklara som alla vet. Den mänskliga faktorn är inget man kan bortkalkylera. Det är sådant som beslutande personer borde tänka på nu när FRA-shoppen öppnas för bland annat polisen. Det är med viss obehagskänsla man ser på att allt det där som en hel del av oss varnat för nu sker. Och det med politikens goda minne. Det gör mig desillusionerad.

Vad tror du som sitter och skriver på internet och bloggar och är med i Facebook och kundklubbar? Alla har kontroll på dig ändå säger vissa. Ja, men på något sätt så kan jag ändå strypa och välja den informationen. Om Facebook säljer annonser till mig på jumprar eller annat så stö det inte mig lika mycket som att personer som under myndighetsflagg kan sitta och analysera vad jag gör via internet. Den dagen en sådan person upptäcker att det är hans fru som är otrogen med bästa vännen så kan det ta hus i helvete.

FRA-shoppen öppnades i stillhet för Säpo och Rikskrim nyligen, det drunknade i annan information. Alla har glömt verkar det som. Inget snack om att polisen inte ska kunna sköta sitt jobb, inget snack om att signalspaning inte behövs. Men att hålla koll på alla är en obehaglig utveckling. Den mänskliga faktorn kan vi som sagt aldrig komma bort ifrån. Det borde snarare stiftas lagar om vad man INTE får göra med databaser och kontroll än att stifta lagar om allt som får göras. Möjligheterna är enorma.

För några år sedan så framkom det att tidningen Eskilstuna-Kuriren använde information från trängselavgifterna för att kolla hur mycket en ledande politiker var hemma i stan respektive i Stockholm. Det tillhörde allmänintresset att kontrollera var han egentligen bodde tyckte man då. Fick han möjligen för mycket ersättning? Bra verktyg för tidningens granskande uppgift ansåg man då. 

Jag har blåa ögon för all del, men jag har också ett hopp för en bra demokratisk framtid för mänskligheten. Man får vara envis och långsiktig.


DN

Inga kommentarer: