onsdag 1 augusti 2007

Åh fan, jag som tänkte flytta till Skåne...

Även Vägverket Skåne håller nu på att se över möjligheten till att införa trängselskatt där också. Jag som i min enfald funderade på att flytta dit för att slippa det här. Men det talas om en tioårsperiod och då kanske man helt enkelt kan ta avgift genom användning av vägbom så att man slipper fotograferas i bilen. Man kan bara hoppas att Vägverket Skåne lär sig en del av Stockholmsexperimentet och tar större hänsyn till den personliga integriteten och låter det stanna vid att betala avgift. Men hemska tanke det kan bli värre. Människors påhittighet att använda teknik har inga gränser vad det verkar oavsett vad det innebär för den personliga integriteten. (SvD)


Någon mer än jag som ser de otroligt fula kameraanläggningarna vid tullarna som skrämmande? Du fotograferas varje gång du passerar, har du tänkt på det? Varje gång du passerar en kamerabåge fotograferas du. Är det inte en obehaglig tanke. Som sagt tidigare, det är inte avgiften i sig jag protesterar emot utan övervakningen och administrationen av det hela. Samt inte minst, som besluten fattats, över huvudet på den övervägande delen av Stockholmsregionens medborgare som röstade emot att permanenta förslaget.


Jag vill inte bli kameraövervakad och jag begriper inte varför man hittade på en 14-dagarsgräns för betalningen. Antingen betalar man i förskott, på plats eller en gång i månaden, det är väl gängse. Den här 14-dagarsregeln är ett opraktiskt påfund. Hur tänkte man där?

Jag är bara emot... och börjar känna mig som Björn Gillberg när han stod i TV och tvättade skjortor i Prädd. Fast min frustration gäller kontrollsamhället.

Andra bloggar om: , , , , ,

5 kommentarer:

Z sa...

Alla gågator ser likadana ut. Verkligen lönt att besöka nya stadskärnor ;)
Det är bara Lindex, H&M o gänget som lyckas betala gågatornas jättehyror (med bibliska proportioner)

Mary X Jensen sa...

Haha, det kan du ha rätt i förstås. Jag tar cykeln ;-). Och glömmer var jag är... På något sätt så befinner man sig i världen hur man än gör, somd en lilla skit i universum man är.

Anonym sa...

Här i göteborg diskuteras det allvarlig om att inför trängselskatt för gående på kungsgatan vissa tider eftersom det sker så mycket stölder där då. Jag tycker det är rätt väg att gå med trängselskatt, varför ska vi fattiga sponsra rikas gående och bilåkande i vår underbara stad?

Anonym sa...

Kom inte till Göteborg då. Här blir i och för sig nog inga trängselavgifter, så du får sitta gratis i kö i Tingstadstunneln hur mycket du vill. Däremot sitter det kameror som övervakar trafiken överallt! Dessa kameror mäter trafikflödena genom att mäta hur lång tid det tar för enskilda bilar att åka mellan olika kameror. Hur lätt som helst att missbruka om man är på det humöret.

Mary X Jensen sa...

Det är just kameraövervakningen som stör mig. Ett annat problem är förstås att människor inte kan uppföra sig så då hade vi väl sluppit behovet av övervakning.

Gräset verkar inte vara grönare någon annanstans så jag får väl bli kvar här.