torsdag 7 februari 2008

Inget fel på betyg - men det löser knappast skolans problem...

Nytt betygssystem i alla ära. Vi lever fortfarande i faserna efter de två förra som tyvärr inte går att jämföra med varandra, så vi vet inte om ungarna klarar sig bättre nu och blir mer eller mindre godkända än tidigare.

Betygssystemen är inte problemet - det är meningen med skolan som ska diskuteras. Läsa, räkna och skriva, javisst. Men sen då?

Min uppfattning är att ungar mycket väl kan få betyg/omdömen redan i tidiga årskurser. Men man kanske ska börja med att fundera över vad vi lägger i begreppen. Vad är egentligen skillnaden mellan omdöme och betyg? Båda är en värdering på den kunskap man uppnått. Det är väl snarare en attitydfråga.

Meningen med skolan måste vi leta rätt på och bestämma oss för - utöver den uppenbara att lära sig räkna, läsa och skriva alltså. Det finns underbart duktiga pedagoger och lärare som sprider allmän kunskapsglädje omkring sig och det finns urtrista missnöjda lärare som gärna sitter i lärarrummet och gnäller över sin arbetssituation och tycker att ungarna är jobbiga och helst vill vara någon annanstans. De senare brode jobba någon annanstans.

Det behövs bättre ledarskap i skolan, bättre utbildade lärare som brinner för uppgiften, det behövs skapas en arbetsmiljö som är bra för både elever och lärare. Det är för mycket Quick-Fix i skoldebatten från politiskt håll tycker jag.

Det är bra att några tar saken i egna händer och startar friskolor med olika inriktningar så att barnen i alla fall får en chans att utveckla sina talanger och släcka kunskapstörsten utifrån sina egna intressen. Det handlar om att frigöra skolverksamheten från den sörja den sitter fast i.

Skola ska vara arbetsglädje, sen kommer betygen med automatik. Hur betygssystemen ser ut är en andrahandsfråga egentligen.

(SvD)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: