fredag 13 juni 2008

Kreativiteten vet inga gränser - nu blir det film...

Filmen här kommer från bloggen dyslesbisk i samarbete med kompisen Svensson - som ett bidrag i FRA-debatten...

Man kan säga saker på många olika sätt. Jag tycker att man ska betrakta den här filmen med en viss distans. Det är både humor och allvar och det är tänkvärt och jag utgår ifrån att inblandade politiker kan se det på det sättet också.
Det man kan betrakta som svek är att det sitter ett stort antal politiker i Riksdagen som inte längre representerar sina väljare utan väljer partilinjen. De flesta som förstår hur det fungerar är emot. Hur många bloggar är för? Var finns all propaganda, information och upplysning från dem som är för den här lagen. En lag som är så avgörande för hela befolkningen. Saken är den att det finns inte så många.
Mildner på Sydsvenskan skriver att integritet inte är något tillval. Jag önskar verkligen att mina moderata kolleger inte heller tyckte det, och nu ser till att röstningen om FRA-lagen inte blir av.
Det är att luras att säga att det inte gäller svensk trafik, för det gör det. Det finns inga landsgränser för internet och det sitter inte ett utländskt frimärke påkuverten. Ett meddelande över internet kan gå många olika vägar. Läs vad internetexperten Patrik Fältström skriver. Läs också Oscars grundkurs i demokrati och avlyssning här.
Man tänker spana på alla, man låtsas som om det inte är så. Erik skriver om The Great Proxy of Sweden och jämför med brandväggen som kinesiska myndigheter använder för att försöka bestämma över vad som ska visas eller ej i landet, det är såna känslor som väcks. Det är sen intressant och oroväckande att läsa unga moderata riksdagsmän uttala sig i DN om varför de tänker rösta ja. Någon menar att klagandet skulle kommit tidigare, varför det. Det har ju inte varit aktuellt förrän nu mer än för dem som varit direkt inblandade.
Skälen som anges är i sammanfattning. Väldigt självmarkerande tycker jag.
a) Det är mindre dåligt nu än tidigare. Nackdelen är att den personliga integriteten får stå tillbaka. Utvärdering ska ske 2011. b) jag är utkvittad... men överavkningssamhälle känns inte bra i maggropen. c) jag röstar i enlighet med utskottsförslaget, muf borde kommit in tidgare, nu har det blivit vulgärdebatt. d) förslaget går att leva med. Sverige behöver en underrättelsetjänst. e) ett nej är int eett nej utan bara en senareläggning eftersom sossarna initierade förslaget. f) Sverige behöver en underrättelsetjänst. Lågvattenmärke för muf atta gera nu. g) jag har lagt min energi på att förändra förslaget och stärka kontrollen.
Ingen av dem står upp och säger att de tänker på sina väljare i första hand. Jag tycker att det är upprörande att riksdagsmän låtsas som om de vet något som de inte har koll på och dessutom uttalar sig som om de hade det - bara för att få igenom en lag som inte täcker in allt som behövs för att skydda vår personliga integritet. I det här fallet fungerar det inte med en massa nonsenssnack. Det är allvar och det handlar inte om prestige nu. Lägg den på hyllan.

Inga kommentarer: