tisdag 8 juni 2010

Ah - Nicklas Lundblad ska sommarprata i år...

Bra där. Det blir ett intressant program som förmodligen kommer att handla en hel del om IT-frågor eftersom det är där han är riktigt bra. Nicklas är en av de få som kan höja blicken och tala utifrån flera aspekter på detta så komplicerade område.

Förutom att han nu sitter i Kungliga Vetenskapsakademin, jobbar på Google, skriver trevliga saker om mig (se i högermarginalen här) så är han en flitig bloggare och skribent.

En av de artiklar jag ofta hänvisar till för att den ligger mig varmt om hjärtat är den som handlar om att man inte ska använda teknik till allt möjligt bara för att det går. Metod finns men inget mandat.

eller som i de Gästbloggen där han ställer den just nu mycket aktuella frågan om Statsministerns ska hålla på med sociala medier, vem äger informationen när Carl Bildt bloggar och kan jag fortsätta med Mina frispråkiga karameller om jag kommer in i Riksdagen?  Läs den här. Väldigt intressanta tankar.

Kul Nicklas -jag tänker lyssna. Skriv upp det.

Förra året kämpade vi för att Mårten Schultz skulle bli sommarpratare. Det gick så där. Han är också bra. Det finns många duktiga personer från juridiska institutionen på Stockholms Universitet. Man borde kanske börjat där trots allt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,



(svt) Expressen

1 kommentar:

Rådmansson sa...

Nicklas Lundblad är bara en av dessa farliga optimister som försvarar det faktm att vår kunskap och vår hjärnhälsa håller på att förstöras. Jag själv kan noggrannt beskriva vilka förändringár datorstressen, dålig läsningsvanor och bristande koncentration leder till. Jag har fåt söka sjukvård och måste stänga datorn. Men hur går det i detta samhälle?
Läs understreckaren av Pelle Snickars "Det rastlösa sökandet på internet"
JLR