fredag 9 juli 2010

Har politiska bloggare makt...

I en debatt anordnad av Politometerns Martina Lind och Almega diskuterades frågan om politiska bloggare har makt. Det beror på vad man menar med makt tycker jag. Förmodligen är den i allmänhet inte alls direkt men varje tanke som förmedlas har en möjlighet att få någon annan att tänka till. Det är i det sociala samtalet som det händer. Det är där den kognitiva utmaningen finns. Att samtala med andra både utmanar och utvecklar de egna tankestrukturerna. Det i sig kan vara jobbigt för enskilda människor som vill ha både tankar och strukturer i ordning. Att tänka vidare skapar otrygghet i det lugna livet för dem. Det handlar om ett slags inre mod att dela med sig av sina tankar. Ibland är det bra att våga göra bort sig helt enkelt. För varje tanke man själv producerar och delar med sig föder nya i andra personer. Det är möjligt att man kan kalla det makt, att få andra att tänka en meter längre. Det är i alla fall min ambition med bloggandet. Allt är relativt och ska sättas in i ett större sammanhang.

Vilka läser de politiska bloggarna? Intressant fråga att fundera kring. Det visar sig i Politometern att det är väldigt olika. En del bloggare når bara sitt eget parti medan andra, som exempelvis den här bloggen når ut över hela det politiska landskapet. Johan U på Netroots har gjort en karta över den politiska bloggosfären som visar ganska tydligt hur det förhåller sig. Är den politiska bloggosfären bara en en trång bubbla? På sätt och vis, men man ska inte bortse från att det finns många små bubblor som samverkar och lever i symbios med varandra, i synnerhet i media. Man bör se helheten.

En annan fråga som kom upp var hur fri man kan vara som politisk bloggare om man tillhör ett parti. Enligt min mening handlar det alltid om omdöme. I moderaterna är vi ganska fria i samtalet som jag upplever det även om många vill påstå motsatsen. Självklart skriver man inte ner sitt parti men nog kan man vara kritisk till en del detaljer. Det tycker jag är helt OK och ingen har försökt hindra mig. Att man i stort är välvillig till det parti man tillhör är förstås ett standardvärde. Annars skulle man inte vara med. Det beror förstås också på vad man har för syfte med sitt bloggande om det handlar om att vara tillags och få gillande av andra eller om man vill förtydliga sina egna tankar. Jag försöker hålla på integriteten. Vilket tydligen uppskattas av bloggen motpol som också nämner Lakes Lakonismer som en sådan blogg.

Rent allmänt var debatten på H12 om bloggare och makt väldigt intressant. Det var Martina Lind på Politometern som höll taktpinnen. Deltog i debatten gjorde Fredrik Federley,  EmmaOpassande, Maria Ferm, Ali Esbati och Peter Andersson förstås.

Politometern och Almega ska ha full respekt och massor med beröm för H12. Det var stället där den tekniska infrastrukturen fungerade i Visby detta års Almedalsvecka. Du kan läsa mer om Martinas avsikt med Politometern här på bloggen Internetdagarna

Andra som bloggade: Emil Isberg, Pär Henriksson om moderaternas/alliansens ingångsvärden till sociala medier. Det finns ett värde för oss enskild abloggare att de inte lägger sig i så mycket, men ett tips kan vara att delta aktivt i de bloggar som finns och lägga kommentarer, information och tips där. Alla behöver inte blogga själva.

Vill du se hela debatten så går det bra att göra det via Bambuser här.


Hela debatten kan ses på Almegas Bambuserkanal.






Foto: Ragnar Jensen

Twitter, blogg, twitter, blogg, nyheter, twitter, lite FB på H12...


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Svårmätt det här med bloggares inflytande och "makt". Jag anmälde min blogg till Politometern i slutet av juni. Tog flera dagar innan den kom med. Och i minst en vecka "syntes" den knappt. Så idag när jag kollade är jag den näst mest inflygelserika (eller hur det nu benämns) "övrige" bloggaren, dvs utan partibeteckning.
Men jag har under denna tid knappt några länkningar alls, varken in el ut. Och inte spec många besök... Inte för att jag tror att länkningar visar så mycket, och besök kan ju vara sekundsnabba klickar el så att några tunga personer lusläser allt...
Hur vägs inflytande och tyngd egentligen... Går det att mäta öht?

Markus "LAKE" Berglund sa...

@Lars-Erick:
Jag tror Politometern mäter även tidigare länkar, inte bara de du fått sedan du registrerades.

@Mary - Tack för länken från dig också! *länkkärlek* Hoppas ni har det underbart i Visby.

*Han som vart kvar på fastlandet*

Lars-Erick Forsgren sa...

Lake. Jag har fått svaret från Martina att allt mäts från då man anmält sig till Politometern. Men jag har svårt att se att det stämmer också...