måndag 27 september 2010

Vad gör man nu då...

Det har varit en intensiv period av politiskt arbete i stort och i smått på sistone. Det har upptagit en stor del av min tid, alla tider på dygnet. Moderaterna gick framåt, blev större än någonsin förr. Vi var många som arbetade intensivt för detta. Det har varit skojigt på alla möjliga sätt. Många nya kontakter och vänskapsband har knutits. Det är härligt.

Min satsning på politikerrollen gick väl så där. Skapligt att få 34 personkryss i riksdagsvalet, det är fler än familjen i alla fall. Men jämfört med Fredrik Reinfeldts drygt 70.000 kryss så är det knappt en droppe i havet, ett  regnstänk kanske. Det är skillnad att stå överst på en lista och nästan längst ner på baksidan. Så är det. Det har så väldigt mycket med att göra var man blir placerad från början var man sedan hamnar. Jag var väl helt enkelt ingen satsningsperson från början. Vare sig i riksdagen eller kommunen. Nåväl nu har jag lagt ner väldigt mycket arbete på att jobba för partiet och det är dumt att ge upp nu.

Så här i efterhand kan jag tänka att jag borde ha satsat högre på kommunvalet och på kommunalrådsposten i min kommun. Jag har trots allt både erfarenhet, kunskap och bra grundutbildning för den positionen. Men av olika anledningar avstod jag från det för jag ville testa hela det politiska spektrat och dessutom finns det fler intressenter och inte minst anser jag det sittande kommunalrådet Ingela Gardner Sundström vara den absolut mest kompetenta. Jag skrev om henne tidigare här på bloggen.

Politik har två sidor som jag ser det. Dels den som handlar om att vilja förbättra och förändra samhället genom att driva politiska frågor, dels den som handlar om den egna karriären. Den senare är en sorglig historia för den gynnar inte det politiska arbetet precis. Snarare bromsar det upp och det är inte alltid den mest lämpliga för uppdraget som kommer framåt. Tyvärr. Där har vi ett problem med personvalen också. Ty det verkar vara så att den som säljer mest "majblommor" vinner. Frågan är om det gynnar väljare och kommuninvånare?

Så visst finns det funderingar här om vad jag ska göra nu? Några förslag?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Undrande

Hur är det med demokratin inom ditt parti?
kan man som medlem lägga motioner som sen behandlas på en kongress eller stämma eller så?

om jag går med i (m) hur gör jag då min röst hörd i partiet?

hur får jag till en ändring eller utveckling av partiet?

Mary X Jensen sa...

Anonym - i stort är det nog rätt bra med demokratin ;-).

Man blir medlem och skickar in motionen till styrelsen inför årsmötet som sedan beslutar om den ska gå vidare. Tror jag. Själv ska jag motionera om personvalssystemet och en del annat som jag tycker ska ändras. Hade jag tänkt. Om inte annat så skriver jag om det här på bloggen så kommer det i alla fall upp som frågor.

Demokratiska processer är alltid kluriga. Den manipulerande människan finns dessvärre alltid. Det är så överallt.

Unknown sa...

Inom Moderaterna får man de antal röster man köpt, du får väl helt enkelt köpa några fler nästa gång.

Monika Ringborg sa...

Jag klarar inte av att läsa dina inlägg.

Mina ögon klarar inte av din nya färg - vitt på svart. Men snyggt är det :-) Har själv velat ha det på min blogg, men som sagt...

Så, då vet du varför det inte blir några kommentarer från mig.

Mary X Jensen sa...

Monika - jag byter färg...

Kerstin - vad menar du. Köpa röster? Inte min stil precis. Rötägg finns det i alla organisationer.