tisdag 15 mars 2011

Politiken och visionerna...

Blev uppringd av en journalist idag. Han frågade om moderaterna saknar visioner och blivit ett mer förvaltande parti, det sägs så. Det tycker inte jag alls, men däremot så är det viktigt att inse att man måste förvalta när man är i ansvarig ställning. Allt annat vore just oansvarigt. Det innebär inte att de inte finns visioner. Det är bara olika verkligheter man måste förhålla sig till.

Uppdatering: Fick just veta att visionsarbete pågår för fullt i moderaterna och alla får vara med.
Kolla här


Jag fick också frågan om det fanns missnöje inom moderaterna. Mitt svar på den frågan är att det vore väl onaturligt om alla var helt överens om allting. Så är det aldrig. Grupptrycket är starkt oavsett vilken grupp du befinner dig i. Alla har sitt val att följa med eller stanna upp eller gå någon annanstans. Man gör alltid övervägningar. Vissa flyter med, andra stannar upp och en tredje tar fram plakaten. Några anser det som bråk för att man har olika åsikter och vill att allt ska flyta utan protester. Det är en onaturlig inställning till politik som i sin bästa form är just att man i debatt mäter och framför olika åsikter.

Jag stannar kvar i moderaterna för att jag tycker att min grundvärdering finns där och ibland är man med, för det mesta faktiskt, ibland är man emot och det senare gäller i synnerhet den i mitt tycke bristande logiken vad gäller frihet och internet. Får inte ihop det.

På frågan vad jag har för roll i moderaterna så fick jag tänka efter. Förvisso är jag förtroendevald i Österåkers kommun. Min moderata plattform är nog den jag har här på bloggen MinaModerataKarameller trots allt. Den ger den självständighet jag vill ha för att förhålla mig till samhällsfrågor.

Jag stimmar på och ger ris och ros...

Jo just det - jag fick en fråga till. Vad tycks om sänkt skatt. Finemang. Vi har världens högsta skattetryck, det är inte brist å pengar vad det verkar.

Inga kommentarer: