onsdag 9 juli 2008

Kan inte Mikael Odenberg komma tillbaka...

Jag satt och lyssnade på den TV-sändning SvD bjöd på under FRA-debatten i Almedalen. Det var mycket intressant. Även om man snabbt kan konstatera att ställningarna inte förändrades på grund av detta. På ena sidan – Signalspaning ska vi ha, på den andra sidan – Vi vill behålla vår integritet… Status Quo. PJ Anders Linder menar att den här debatten borde ha kommit förra året istället för nu. Då hade vi kanske inte haft lagen överhuvudtaget. Lustigt nog reagerade också PJAL på Mikael Odenberg, men han var som sagt stjärnan som lyste idag.

Kan du inte komma tillbaka Mikael? Nästan varm i hjärtat blev jag när du började berätta om och försvara regeringsarbetet och förmedlade att någon partipiska uppifrån var det inte tal om. Du försvarade statsministern faktiskt och förmedlade att det nog snarare var partikamraterna som kunde vara lite krävande när någon ville avstå från partilinjen. Särskilt gulligt att höra från en person som själv hade kuraget att faktiskt avgå från sin ministerpost med buller och bång när inte galoscherna passade. Respekt för det, verkligen.

Bufflig och mullrig men rak, jag gillar Mikael Odenberg. Sen må vi inte vara överens just i hur FRA-lagen borde se ut. Men det är en annan sak och av olika skäl skulle jag tro. Stickor och strån kan säkert ryka men det brukar friska upp. Bättre än att hålla sig undan och vara tyst i alla fall.

Någon frågade hur man kunde genomdriva en lag som medborgarna var emot. Svaret kom från Håkan Jevrell, statssekreterare i Försvarsdepartementet. ”Medborgarna är representerade i Riksdagen och det är där beslutet tagits och därmed har medborgarna sagt sitt”. Det är möjligt att det är formellt riktigt, men så icke PR-korrekt så att jag höll på att sätta i halsen. Just när regeringen har lite problem med förtroendet så var det inte det mest taktiska uttalandet precis. Jösses.

Jag förstår fortfarande inte varför man inte kan riva upp lagen och arbeta om den så att den från början tar hänsyn till den personliga integriteten för den svenska befolkningen och skyddar oss från intrång i den privata sfären. Som det är nu så finns det en massa utanpåverk och extrastationer som faktiskt är tillsatta i efterhand och det på ganska kort tid, en eftermiddag eller så. Är det verkligen sås vårt att stuva om det hela lite grann så att båda parter blir nöjda. Det har uppstått ett konstigt tomrum här på något sätt…

Men sista ordet är väl inte sagt ännu. Tyvärr verkar det ha blivit tävling av det hela också. Det vet man hur det kan bli då.

Ett helt gäng med intressanta artiklar kring FRA-frågan bjuder SvD på idag. Bland annat från min moderate vän Per Hagwall och även en från Björn Molin som bor här i samma bygd som jag. Intressanta artiklar allihop. Nätverket mot FRA-lagen tycker förstås att lagen ska rivas de också.

Men kan inte SvD se till att man också kan läsa alla artiklar i en kedja? Det blir så segt att hålla på och klicka fram och tillbaka hela tiden. Men annars riktiga höjdarartiklar. Många olika infallsvinklar, det blir jätteintressant.

Åh vad jag önskar att regeringen bara tar ett steg tillbaka och fixar till det här nu ...


(intressant)

Andra bloggar om , , , , ,

Bloggat om FRA de senaste dygnet, det är inte precis tyst i debatten och det är anledningen till att jag tycker att alla ska med här: Rick, Alltiallon, Farmorgun, Blogge, Svensson, Oscar, Zac, Magnus Blogg, Trotten, Blågrön Röra, Kommunisternas blogg, Opassande, Sidvind, Stockholm enligt Ankersjö, Drottningsylt, Mina Moderata Karameller, Sagor från livbåten, Björn Wadström - ettan, Alltiallon, deep.edition, Sidvind igen, Björn Wadström - ettan igen, Opassande igen, Björn Wadström - on all sides, Expressenbloggen, Svensson, Björn Wadström - ettan #3, WitchBitch, Christermagister, jacksoncage, Mina Moderata Karameller igen, Peter Hultqvist, Dexion, Johanna Graf, Blågrön Röra igen, Kommunisternas blogg igen, Opassande #3, Sidvind #3, Stockholm enligt Ankersjö igen, Drottningsylt igen, Mina Moderata Karameller #3, Sagor från livbåten igen, Björn Wadström - ettan #4, Alltiallon igen, deep.edition igen, Sidvind #4, Björn Wadström - ettan #5, Opassande #4, Björn Wadström - on all sides igen, Expressenbloggen igen, Svensson igen, Björn Wadström - ettan #6, WitchBitch igen, Christermagister igen, jacksoncage igen, Mina Moderata Karameller #4, Peter Hultqvist igen, Dexion igen, Johanna Graf igen, Rick Falkvinge (pp), Mina Moderata Karameller #5, Svensson #3, Politiskt Inkorrekt, Tomas sida, Rick Falkvinge (pp) igen, Dexion #3, Tomas sida igen, Dick Erixon, Almedalsbloggen, Rick Falkvinge (pp) #3, Herr Klokboks Kollektion, Lennart Regebro, Oväsentligheter … ?? ???, Dexion #4, Sebastian Bay, Sidvind #5, Opassande #5, Björn Wadström - ettan #7, Signerat Kjellberg, Magnus Ahlkvist, Aspiebloggen, Mina Moderata Karameller #6, Svensson #4, Tomas sida #3, Nonsens, garrar och allt därimellan, Blogge Bloggelito, Blågrön Röra #3, jonas - en annan tid, Alltiallon #3, Hultins tankegång, Kulturbloggen, Henrik Sjöholm, johaneriksson.se, Oväsentligheter … ?? ??? igen, Kansliet, Resursbloggen, Magnus Ahlkvist igen, Johanna Sjödin, Kulturbloggen igen, Politruck, Björn Wadström - ettan #8, JörgenL, Expressenbloggen #3, Björn Wadström - ettan #9, Mina Moderata Karameller #7, Björn Wadström - on all sides #3, Lando

2 kommentarer:

Bo sa...

”Medborgarna är representerade i Riksdagen och det är där beslutet tagits och därmed har medborgarna sagt sitt”.
Det intressanta här är att jag har blivit utsatt för falsk marknadsföring. Jag röstade på centern, till stor del för att de gick fram med att vara för den personliga integriteten. Detta visade sig vara lögn.
Går det att reklamera senaste valet?

Anonym sa...

Håller med dig. Vill med ha tillbaka Odenberg pga att han har ryggrad.