söndag 14 juni 2009

Tolgfors får beröm...

Försvarsministern är inte direkt van att få beröm. Men idag händer det i Expressen, och det är Anna Dahlberg som öser vänliga ord över Sten Tolgfors. Hon anser att han är den bästa försvarsminister vi haft, för att han vågar förändra och för att han har visioner. De exempel hon drar upp visar på att de kostnader som är förknippade med vårt försvar är häpnadsväckande höga, det verkar minst sagt vara mycket pengar i sjön. Jag ska ringa till min vän den gamle översten senare idag och be om hans syn på saken. Han brukar vara klok.

Jag gillar att vi har ett försvar. Självklart måste vi ha det, men hur det fatt är fatt med det vi har idag kan man undra. När Ryssland drog in med pansarvagnar i Georgien härförleden kändes det väldigt skrämmande, det gick fort och det är ändå ganska nära oss. Vad skulle vi kunnat göra här om vi råkade ut för något liknande? Med min kunskap som förmodligen i det här fallet är ytterst fragmentarisk så skulle vi inte ha någon chans alls.

Före Georgien var det lättare att hålla sig på tanken att rationalisering är bra, efter den händelsen så blev det uppenbart att den intellektuella krigföringen inte är den enda, det är lätt att missa det där med att andra kan ha en annan syn än vi själva har. Snabbt och lätt så invaderades ett land. Man tänker så här - vem ska nu skydda kvinnor och barn här i Sverige om allt läggs ner? Försök förstå symbolen i detta nu. Sverige är inte ett stort land som har möjlighet att påverka andra i större utsträckning.

Anna Dahlberg är hård i sin kritik mot Tolgfors antagonister och menar att försvarskramarna gråter bland annat över att FMV, FOI med flera ska läggas ner, hon önskar honom lycka till. Nedläggning låter dramatiskt. Det handlar väl snarare om att omorganisera verksamheten.

Mona Sahlin vill ha en blocköverskridande diskussion om tillståndet i Försvaret och hon vill tala om allt. För så här som det är kan det inte vara. På TV4-reporterns fråga om Nato är aktuellt att diskutera svarar hon - Nej inte det, men allt annat. Blir det någonsin aktuellt? Nej säger hon, inte förrän jag är död. Kanske menar hon - inte över min döda kropp. Hur som helst så kan man väl inte bli annat än förundrad? Min tillit till socialdemokraternas möjlighet att göra något vettigt av försvaret är inte stor. Man kanske ska försöka minnas var nedskärningarna började.

Det är mycket som vår nuvarande regering fått ärva, FRA-lagen inte minst om man ska tro på det som skrivits. Sen att de absolut satsade på att driva igenom den till varje pris kan man aldrig sluta förvånas över. Det övergår mitt förstånd i alla fall. Trots allt så försökte man fixa ihop det hela med en massa plåsterlappar på lagen. Så visst gjordes ett försök, men att riva upp lagen och göra om den var inte på tapeten. Man kan undra varför? Bra blev det inte och jag är emot denna lag med varje fiber i min kropp.

Vad gäller NATO så kanske frågan ska kunna diskuteras i alla fall? Min egen greppbarhet av frågan är för snäv för att svart är svart eller vitt.

Tolgfors statssekreterare Håkan Jevrell höll tidigare i år ett föredrag om Försvaret och talade en del om sin syn på det moderna försvaret. Det är svårt att säga emot honom rätt upp och ned. Det låter helt rätt att vi inte ska ha en massa krigsmateriel som är för gammal, att bussar som står i garage ska kunna användas till civila insatser när det inte är krig, att vi köper materiel av andra, det handlar om beredskap att hjälpa drabbade i andra länder osv med baktanken att om det uppstår situationer så får vi hjälp av andra. Det låter också helt rätt att det säkerligen finns en hel del att ta av i administrationen, inte minst mot bakgrund av att den tycks svälla på grund av att karriärsmöjligheterna för officerare främst går via skrivbordsjobb på högkvarteret.

För övrigt skulle jag aldrig kalla Sten Tolgfors för det öknamn han blivit given. Det är inte kul. Men däremot önskar jag att han ser till att FRA-lagen rivs upp och görs om. Vilken hjälte han skulle bli i mina och andras ögon. Respekten för att medborgarna vill ha sin personliga integritet i fred borde vara självklar för en borgerlig regering. IMHO.

Häromdagen skrevs det om att norska försvaret avlyssnat både slott och statsminister, detta tillbakavisas idag. Men dock tillstår man att de genom avlyssning får man förmoda avslöjat att någon på justitiedepartementet avslöjats som porrsurfare. Inte mitt eget intresseområde, men dock en indikation på ändamåslglidningen som sker när möjligheter finns. Det är långt mellan terror och porrsurfning... Det kan lätt bli fel fokus.



(intressant)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Stocken sa...

När Anna skriver så här:

Det kostar drygt 700000 kronor att utbilda varje värnpliktig. Vi utbildar i dag mellan 5000 och 8000 värnpliktiga per år trots att bara en fjärdedel kommer att göra en insats utomlands. Resten är pengar i sjön.

så verkar hon ju mer än lovligt oinsatt i varför vi har ett försvar överhuvudtaget. Människan verkar ju implicit mena att vi enbart ska utbilda soldater för tjänstgöring i utlandstjänst, inte för att kunna försvara Sverige.

Efter den meningan är iallafall mitt förtroende för henne i försvarsfrågor lika med noll,