torsdag 18 september 2008

Nedskärning eller omstuvning...

Som en ickemilitär som vare sig gjort lumpen (jag är kvinna) eller kan skilja på bak och fram på en stridsvagn så vill jag berätta om en väldigt positiv upplevelse jag hade kring försvaret och Försvarsdepartementet härförleden.

Statssekreterare Håkan Jevrell höll en mycket intressant föreläsning för Täbymoderaterna dit jag var inbjuden att lyssna. Han gav en väldigt bra bild av hur det moderna försvaret ser ut och jag kände mig rejält upplyst om helheten när jag gick därifrån. När man diskuterar försvaret så känns det rätt mycket som om man inte ser skogen för alla träd. Med det i bakhuvudet så känns det inte fullt så svårt att förstå att pengar stuvas inom försvaret. Personligen kan jag förstås omöjligt bedöma vilka projekt som är viktigare än andra, men man kan väl utgå ifrån att en ordentlig genomlysning har pågått under längre tid. Rent av blev jag riktigt intresserad av försvaret tack vare den föreläsningen. Tack för det Håkan.

Hur som helst, när finansminister Borg i förra årets Almedalssken presenterade nedragning i försvaret blev det trots allt en del liv i luckan. Ja det till och med slutade med att dåvarande försvarsminister Odenberg tackade för kaffet och avgick. Det ska man göra när man inte längre kan stå för det man vill göra. Politiker som står för sin hatt uppskattas.

I samma veva så kunde man i SvD läsa på Brännpunkt en artikel om försvarets ekonomi skriven av miljöpartisten Lennart Olsen som också arbetat inom finansen. Den påvisar en hel del problem i försvarets ekonomistyrning, i alla fall som det var då:

"Förstärk och fördjupa budgetavdelningens granskning av försvaret. Här finns mycket pengar att hämta!"

"Enligt Lennart Olsen så finns det all anledning att kolla upp vad skattepengarna egentligen tar vägen, han har försökt."

"När vi bad om specifikationer på försvarsmaterielen fick vi efter mycket om och men en detaljerad lista över materiel- projekt på ungefär halva beloppet. Sedan återstod en post ”övrigt”, på nära nio miljarder kronor per år, som det var nästan omöjligt att få klarare redovisning av." (Lennart Olsen i SvD)

Att fundera kring hur krig och elände ser ut idag är nyttigt. I Aftonbladet nämns i en notis bara om en global bakterieepidemi. Sånt kan hända och vad ska man med stridsvagnar till då? IT-attacker likaså (vilket alltså inte enligt min mening handlar om att FRA-lagen skulle vara bra, men det är en annan sak just här) eller faktiskt miljöhot på så sätt att det kan ske en naturkatastof var som helst i världen vilket innebär att försvarsmakten behöver rycka ut av den anledningen. Håkan Jevrell nämnde att det är vikigare att vara deltagare i uppbyggnad av krigsdrabbad samhällen tillsammans med befolkningen och deras kunskap istället för att komma och ställa dit exempelvis en skola utrustad efter våra normer. Att tillhandahålla metspö och mask istället för fisken alltså.

Hur ska ett försvar se ut? När jag sitter och språkar med min gamle släkting den pensionerade regementschefen så har han en del att berätta förstås. Det är väldigt komplext det hela. Men en fråga som jag ställde mig var vad som händer om nu vi inte har någon egen produktion och utveckling av krigsmaterial och det hettar till i närområdet, vad händer då?. Vilken placering har Sverige då på orderlistan? Kanske sist rentav. Avtal är en sak men i krigstid kan väl såna brytas?

Nåväl detta var då tankar från en icke så försvarskunnig men av ämnet nyintresserad engagerad medborgare.

(Aftonbladet), (SvD ställer frågor) (DN)

Pressmeddelande från Försvardepartementet

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: