Drygt 3000 personer svarade på Hammer & Hanborgs årliga undersökning Kommunikatören där man bland annat röstade på årets bästa kommunikatör. Förstapristagare för kommunikation i gruppen organisation/offentlig sektor blev i år moderaterna och Per Schlingmann, som var ansvarig för moderaternas valkampanj. Priset för bästa kommunikation inom privat sektor togs hem av IKEA.
Ett varumärke måste vara rörligt och ha ett levande innehåll menar Per Schlingmann. Det gäller att anpassa och kommunicera det som händer här och nu. Det är extra viktigt för ett politiskt parti eftersom de människor som röstar ofta gör det på grundval av gamla förställningar. Moderaterna ville därför tydliggöra att det finns ett modernt nutidsanpassat tänkande för moderaternas politik och genom att visa på det kunde många människor ompröva sina politiska ställningstaganden. Därför måste ett varumärke innehålla det som är sant och påvisa en vilja till något. Gärna något nytt. Det gäller att se med nya ögon eller kanske att öppna sina gamla ;-).
Vi som var med och arbetade i valrörelsen tyckte att det var extra kul valåret 2006 med det drag som fanns i kampanjmaterialet. Enkla tydliga budskap, grafiskt tilltalande och lätta att snappa upp gav en tydlig signal till att här är det något nytt på gång. Det var inte självklart längre for socialdemokraterna att göra arbetarlinjen till sin. Alla som arbetar är arbetare var moderaternas paroll. Många var överens om det och det visade sig också i valresultatet.
Några av mina kampanjfavoriter
"Alla som går ut nian ska kunna stava till gymnasium"
"Ord som ska kännas trygga: nattbio, nattbuss och promenad"
"När du är sjuk behöver du vård, inte en kölapp"
Läs mer om moderaternas kampanj här så ser du varför moderaterna tog hem priset som bästa kommunikatör.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar