onsdag 23 maj 2007

Äntligen billigare SL för studenter...

Till hösten blir många studenter lyckliga. Nu får de äntligen sitt lägre pris på SL-kortet. Hela 35 % billigare blir det. Det är mycket för studenter som får räkna varje 20-lapp för att få det att gå ihop.

Men för övrigt funderar jag över hur SL har tänkt med resandet. Jag bor fyra minuter från en tågstation. Nu ska jag åka in till stan. Eftersom jag väldigt sällan gör det så har jag inget SL-kort utan brukar skaffa biljett direkt på tåget. Men det går inte längre att köpa biljetter så på grund av att förarna tydligen blir rånade på kassan. Är det egentligen sant förresten? Har aldrig tidigare hört att det varit ett stort problem, inte förrän diskussionerna om att inte ha kontanter på bussarna kom upp. Men hur ska det inte vara för den som kör Taxi i så fall? Tar de inte heller emot kontanter längre? Jag kan ha missat något här.

Däremot kan jag med den nya ordningen tänka mig ett och annat hysteriskt utbrott när man kommit på tåget och måste stiga av vid nästa station för att man inte har färdbevis. På mitt tåg kan den stationen ligga långt utanför all civilisation om vi ska dra ut konsekvenserna ordentligt.

- Ingen biljett då får ni gå av här i Täljö.

Så står man där bland granar och icke upptrampade stigar och undrar var närmaste biljettombud finns. Så där en halv mil att gå kanske. Käckt för den som har rullator.

För mig som resenär innebär det här nu att jag inte kan gå till min närliggande station utan måste ta en promenad på 25 extra minuter till Pressbyrån vid centrum för att köpa ett färdbevis. Förlänger restiden rejält det. Men man kanske kan lägga en hälsoaspekt på det hela, nyttigt med promenad.

Visserligen kan man tydligen köpa biljett via sin mobiltelefon, men dessvärre kör de inte den typ av abbonnemang som jag har. Och hur ska man veta vilka zoner man passerar? Det här var sannerligen en av de sämre förbättringar jag varit med om på många år. Jag tycker att vi livligt ska protestera mot dessa skrivbordsprodukter. Om det är så att personrånen är ett stort problem så börjar väl handla om att försöka komma åt det problemet.

SL är inte min idol idag. Om det egentligen handlar om att lägga ner min tågstation så kan man ju säga det istället då. Fast å andra sidan ska Roslagsbanan rustas upp i sommar - får inte det här att gå ihop. Var tog helhetsperspektivet vägen?

Inga kommentarer: