onsdag 11 juli 2007

Med kniv i fickan känner jag mig trygg

Det kanske är så, att den som bär en kniv känner sig trygg och kan snabbt försvara sig. Varför är det annars så vanligt numera att ungdomar och vissa andra bär kniv? Det otäcka är också att knivarna används, till att skada andra människor med. Hör ni, till att skada andra människor - med kniv. Det är oerhört läskigt. Anmälan om olaga innehav har ökat med 44 pocent de senaste tio åren kan man läsa i SvD. Statistiken gäller också yxor, vassa vapen och knogjärn. Samtliga prylar som man kan skada andra med.

Gängbråk i Täby i natt, en ung kille skadad med kniv. Ung man stannar på Statoilmacken i Åkersberga, jagas av ungdomar med kniv. Ja, så håller det på mest hela tiden läser vi om dessa knivar som är på fel ställe. Knivar hör inte hemma i ungdomars fickor, de skall ligga i verktygslådan, vara i köket eller kanske i båten.

Min egen nu vuxne son åkte olovandes till stan som 13-åring och kom hem med en riktig "Crocodile Dundee"-variant av kniv som han köpt i någon för mig okänd butik i Gamla Stan. Den var nästan en halv meter lång (nåja, kanske inte) och innehöll både tändstickor, tandpetare, fiskelina och tändsticksplån. Stolt som en tupp kunde han inte låta bli att visa den när han kom hem. Ilsknare än ett bi blev mamman, så glädjen över den kniven blev kort. Väldigt kort. Fler mammor borde kanske kolla vad ungarna har i fickorna och ta ett rejält snack om saken.

Moderatledaren Gösta Bohman ville på sin tid inte ha allmänt knivförbud eftersom hans egen fiskekniv satt som gjuten i bältet. Han hade användning för den i skärgården. Jag har stor förståelse för det, för på den tiden så var det inte lika vanligt med knivvåld. Men någon såg vartåt det barkade i alla fall. Men jag undrar vad han hade sagt idag med den utveckling vi ser och hur användningen av kniv för att skada andra tycks finnas på agendan allt oftare.

Det är möjligt att det inte finns fler knivar nu än förr, men de tycks användas på ett annorlunda sätt. Jag blir för varje dag mer och mer bekymrad över hur lite en annan persons liv tycks vara värt. För vad tänker man på när man använder en kniv mot en annan människa?

Med kniv i fickan är du trygg och jag är otrygg.

Mammor Läs om knivlagen här

Andra bloggar om: , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mass valdet okar dagligen. Numera maste man stalla fragan, "ar jag vid liv om 10 ar fran nu, eller har jag blivit mordad?" 75% av svenskarna ar radda att ga ut, 90% av unga tjejer ar radda att ga ut. Varfor ska vi behova vara radda i vart eget land?

Nicklas sa...

Självklart bär jag alltid kniv, ALLTID.
Men, och det är ett viktigt men.
Den är oftast en del i ett multiverktyg eller i form av en liten fällkniv (ganska dyr dessutom).
Naturligtvis kan man ha ihjäl någon med båda dessa verktyg, och jag vet också hur, men det är inte intressant.
Mina knivar är till för att lösa vardagsproblem som att öppna lådor, skära bröd och andra "normala" sysslor.
En Fällkniven U2 och en Leatherman Fuse. För er som inte är prylnissar så är det en liten fällkniv och ett multiverktyg (kopior finns för 39 kr på Biltema).
Om jag burit kniv för avsikt att döda någon skulle jag inte valt en Mora för 16 kr eller annat billigt skräp. En Sykes Fairbairn är gjord för detta ändammål men går inte ens att skära bröd med.
Ergo: normal person med dyrare verktyg = skötsam och orentlig. Man köper inte en kniv för 600 för att vifta med på krogen och kommer alfdrig att ta upp den vid kris.
Busig person = billig kniv som kommer att vifta med den i tid och otid.

Knivlagen i den form den har idag är fullt ok. Skötsam ok, bus nej.

Anonym sa...

Intressant ur nyhetsflödet häromveckan: Det dödliga våldet i Sverige har inte ökat de senaste 10 åren (eller 15? 20? - minns inte riktigt). Men tidningarnas rapportering om mord har ökat med över 200%!

Tacka tusan att fler känner sig rädda att gå ut. Men den faktiska risken att råka ut för våld är fortfarande liten, om man inte har en labil partner eller är asfull och muckar gräl med okända en helgnatt.

Och vi unga män - de mest utsatta - är minst rädda. Kvinnor och äldre råkar mycket sällan ut för våld, men är ändå mest rädda. Kan det ha något att göra med vilka nyheter som säljer lösnummer?

För övrigt anser jag att vi människor inte borde behöva vara rädda. Varken "i vårt eget land" eller i något annat land.

Unknown sa...

Hej, är själv socialpsykolog påpsykologa i stockholm. Kniv- och vapenämnet berör mig också mycket sedan min vistelse i USA, där den ökända NRA håller till. Om ungdomar i USA bara skulle ha knivar. Nej, de har stormgevär och hagelbössar istället.

Ang. knivdåd i Sverige: har själv varit med om att en kille en gång drog en vass kniv när det blev bråk framför en krog i Uppsala,
det blev dock bra den kvällen; inga sår, inga skador. Jag kommer dock fortfarande ihåg denna händelse på ett nästan traumatiskt sätt.