tisdag 24 juli 2007

Svensson jagar fildelare - det är väl inte så bra...

Att det här med fildelning fått en så stor betydelse för upphovsmännen plötsligt, eller är det egentligen mellanhänderna som är hysteriska och ser sina intäkter försvinna all världens väg? Det finns lagar som styr upphovsrätten redan idag, men att skydda den personliga integriteten verkar inte var så noga med längre. Så känns det i alla fall...

För är det inte kameror som plåtar vart man kör, eller spindlar från skattemyndigheterna som kollar om man har köpt sprit på nätet som det ska betalas skatt för (det tycker jag förstås att man ska göra), så är det nu en jakt på IP-nummer. Det är självklart att man inte ska begå brott, men det måste väl vara någon måtta på jakten efter presumtiva brottslingar?

Ett nytt lagförslag är ute på remiss just nu och det hanterar just rätten för upphovsmän att själva ta reda på identiteten på den som gjort olagliga intrång på deras mark, utan inblandning av åklagare. För min del tycker jag att det känns tryggt om polisiära uppgifter stannar där de är, hos polisen och inte privatiseras.

"Justitieminister Beatrice Ask vill understryka att förslaget än så länge bara är ute på remiss." (SvD)

Det betyder att mycket kan hända innan det hela är klart och det måste naturligtvis behandlas ordentligt innan vi vet. Inte vet jag vilka som fått ut förslaget på remiss, men skicka gärna en till mig så skall vi i mitt mycket stora nätverk av högst kompetenta IT-kunniga personer (varav många är jurister dessutom) göra en ordentlig genomgång av förslaget och komma med tidsenliga synpunkter.

Det gäller nu att leva med i sin tid. Kulturbloggen lägger sin mycket tänkvärda reaktion på detta här.

Marknadsanpassning efterfrågas och är synnerligen önskvärd. Tekniken är redan här. Hitta på bra sätt att använda den i stället för att försöka stoppa världen.



Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: