Min kompis Ramberg brukar säga att regeringen är dålig på marknadsföring och kommunikation av sina reformer. Jag är benägen att hålla med mellan varven. När moderate partisekreteraren Per Schlingmann svarar så här på frågan från TT om det är något som skrämmer honom så blir jag riktigt fundersam. Vad har jag missat?
- Skrämmer är ett starkt ord, men hela vårt arbete mot utanförskapet är en stor social reform och det är tydligt att väljarna inte riktigt ser effekterna av det ännu, svarar Schlingmann. (SvD)"
En viktig uppgift för regeringen för att förtroendet skall vidhållas är att pedagogiskt förklara vilka effekterna kommer att bli och varför man genomför denna stora sociala reform. Att arbeta med utanförskapet är viktigt. Men om inte gemene man förstår det så gäller det att tala om varför i högre utsträckning, och inte hålla det internt. Det saknas absolut en bit i kommunikationsarbetet här, men det är ganska lätt att åtgärda. Med information om varför, och inte utgå i från att ALLA är med på just det tåget. En sak attvara mer tydlig med är exempelvis att tala om hur många nya företag som startats på grund av den nya hushållsarbetsreformen och vad det betyder för framgången med att bryta utanförskap.
I synnerhet inte som motinformationens vågor går höga. Den borde inte få stå oemotsagd på något sätt. Jag vill verkligen att alliansen ska vinna nästa val också.
Andra bloggar om: politik, moderaterna, alliansen, schlingmann, samhälle, utanförskap, bloggar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar